58 ekstra millioner til fagskolene

<p>Fagskolene kommer godt ut i årets statsbudsjett. 58 millioner foreslås bevilget for å styrke skoleslaget.</p>
Elever ved Fagskolen Tinius Olsen
Studenter ved Fagskolen Tinius Olsen kan glede seg over 58 ekstra millioner til fagskolene i statsbudsjettet. 30 millioner skal brukes til å styrke kompetansen til yrkesfaglærerne. Foto: Terje Heiestad

- Vi vet at fagarbeidere er viktige for en vellykket omstilling av norsk økonomi, og vi vet at vi kommer til å stå overfor en mangel på mange fagarbeidere framover. Derfor fortsetter vi med å satse på de yrkesrettede utdanningene, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Da regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett torsdag, inneholdt det gode signaler til yrkesfagene. 58 ekstra millioner skal styrke fagskolene, og 30 millioner skal brukes til å styrke kompetansen til yrkesfaglærerne.

- Vi ønsker at fagskolene skal bli mer anerkjente og mer synlige som et yrkesrettet alternativ til annen utdanning på høyere nivå. Det er også viktig at tilbudet ved fagskolene er oppdatert om utviklingen i næringslivet, sier Røe Isaksen.

De 30 millionene til yrkesfaglærerne skal gi dem et utvidet tilbud om etter- og videreutdanning.

- Med en stadig åpnere økonomi må vi utdanne konkurransedyktige fagarbeidere. Derfor har det aldri vært viktigere enn nå at yrkesfaglærerne er oppdaterte på sine fagfelt og gir yrkesfagelevene opplæring av høy kvalitet, sier kunnskapsministeren.

I NHO kalles regjeringens forslag «veldig positivt». 1 av 5 medlemsbedrifter i NHO har i dag behov for å rekruttere personer med fagskoleutdanning.

- Fagskolen er en nøkkelfaktor til kompetanseheving av fremtidens fagarbeidere, så dette forslaget er bra, sier Kristina Jullum Hagen, avdelingsdirektør arbeidsliv og kompetanse, NHO.

NHOs kompetansebarometer viser at det er et stort behov blant norske bedrifter for folk både med yrkesfag og fagskoleutdanning. For å kunne svare på fremtidens kompetansebehov bør antallet som velger fagskoleutdanning dobles, mener NHO.

- Da er en styrking av fagskolene et viktig grep, sier Jullum Hagen.