De satser framtiden på fagskolen

<p>- Jeg håper å få møte lærere som er like dedikerte og ambisiøse som meg selv, sier Thomas Vedaa Larsen. Vi møtte fire studenter første skoledag og spurte dem om forventninger og ønsker.</p>
Fire fagskolestudenter forteller om sine forventninger og ønsker til utdanningen. Foto: Lars-Ludvik Røed

Thomas Vedaa Larsen

26 år, fra Oslo
Elektriker, skal studere Elkraft

- Jeg håper og tror at studiet skal bli kjempebra. At jeg skal få møte profesjonelle lærere med ambisjoner, jeg håper de er like dedikerte og ambisiøse som meg selv! Og kanskje de får like mye ut av oss som vi får av dem..?

Jeg har valgt fagskolen fordi jeg ikke lenger kan jobbe som elektriker, jeg har en prolaps i ryggen. Fagskolen er en knallmulighet for videreutdanning i faget mitt.

Jeg fikk høre om fagskolen allerede da jeg som lærling jobbet som montør. Så muligheten for videreutdanning har alltid ligget i bakhodet mitt.

Aina Celine Haugland

20 år, fra Marnardal
Tømrer, skal studere Bygg

- Jeg håper jo jeg skal få lære mye nytt, at det vil bli et interessant studium.

Jeg har valgt fagskolen fordi jeg tror det er lurt å studere videre etter å ha fått fagbrevet. Da har man mer å gå på. Jeg har ingen konkret yrkesplan videre, hvor veien skal gå får jeg finne ut i de to neste årene.

Jeg hørte tidlig om mulighetene på fagskolen. Så jeg tenkte helt fra start at jeg skulle gå videre og få mer utdanning.

Vemund Kronberg

24 år, fra Lillestrøm
Tømrer, skal studere Bygg

- Jeg håper rett og slett at jeg skal få mer kunnskap om faget mitt, at jeg skal bli en bedre tømrer.

Jeg har valgt fagskolen fordi jeg trenger mer og bedre kunnskap. Det er nyttig f.eks. hvis man vil starte eget selskap.

Jeg hørte om fagskolen da det var snakk om å ta mesterbrev. Så jeg ville ta fagskolen for å åpne for ulike muligheter. Jeg har tenkt på det lenge, men bestemte meg først i våres. Jeg satser på et toårig heltidsstudium, jeg synes fire år på deltid er for lenge.

Steffen Eriksen

23 år, fra Skedsmokorset
Elektriker, skal studere BIM

- Jeg håper at jeg i løpet av året skal få kunnskap om å prosjektere byggtegninger og elektriske installasjoner, og jeg vil lære mer om programvaren Revit.

Jeg valgte fagskolen fordi jeg hadde lyst til å komme videre fra elektrikeryrket. Jeg har studert Elkraft i to år, og jeg har fått jobb som rådgivende ingeniør. Det var arbeidsgiver som ønsket at jeg også skaffet meg BIM-kompetanse.

Jeg hørte om fagskole-mulighetene gjennom kolleger på den tidligere jobben. De skrøt veldig av utdanningen. Så jeg vurderte raskt å studere videre, selv om jeg hadde jobbet bare ett år som elektriker.