Drahjelp for grønne gründere

<p>Et nytt fagskoletilbud ser dagens lys: I Ål i Hallingdal skal gode &amp; grønne ideer gjøres levedyktige.&nbsp;&ndash; Tanken er å famne om alle grøne næringar og gi eit spark til nyetableringar i fjellregionen.</p>
Lise Lund
Fagskolen innlandet og Ål-skolen har startet et nytt deltidsstudium som strekker seg over to år med ti samlinger pr. år. De ferdig utdannede får tittelen «Agrotekniker innen natur- og kulturbasert entreprenørskap». Foto: Terje Heiestad.

Det er et konstruktivt spark Gro Torpe vil bidra med. Som leder av den nye linjen «Natur- og kulturbasert entreprenørskap» vil hun om noen uker sørge for å skolere studenter i å utvikle og ivareta gode ideer.

– Det handlar om å bruke dei natur- og kulturgitte føresetnadene og sjå kva ressursar ein har rundt seg, utdyper Nina Høgmo, studiets pedagogisk ansvarlige, til avisen Hallingdølen.

Det er på Ål videregående skole studentene skal samles, men det nye tilbudet er et fagskolestudium -   et samarbeide mellom Fagskolen innlandet og Ål-skolen. Utdanningen er et deltidsstudium som strekker seg over to år med ti samlinger pr. år. De ferdig utdannede får tittelen «Agrotekniker innen natur- og kulturbasert entreprenørskap».

Et tilsvarende studium har siden 2015 vært et tilbud ved Hvam videregående skole i Akershus, også det i regi av Fagskolen Innlandet. Nå utvides det altså til Ål og fjellregionene. Studiet omtales som «å passe for dem som har en gård og vil gjøre noe ekstra», men å ha en egen eiendom er slett ikke noe krav. Denne nye utdanningen tar utgangspunkt i at norsk landbruk står på flere ben og at videre utvikling er både ønsket og nødvendig. Studentene vil bli skolert i både regnskap, økonomi, ledelse og bedriftsetablering. Målet er å skape både nye tiltak og driftsgrunnlag.

- Kanskje har du et gamalt hus. Det står mellom å la det ramle ned eller la det bli starten på noko nytt, sier Else Horge Asplin. Hun driver selv en lokal bedrift og blir en av de nye lærerne i Ål. Det er skrevet samarbeidsavtaler med rundt ti bedrifter som skal bidra underveis, og flere kommuner er også med på satsingen.