Fagskolen knytter internasjonale kontakter

<p>Fagskolen Innlandet var nylig på studietur til Edinburgh og Heriot-Watt University. Besøket vil føre til konkret samarbeid på flere nivåer, sier rektor Kari Nordskogen.&nbsp;</p><p>&nbsp;</p>
Fagskolen Innlandet Heriot-Watt University
Fagskole på universitetsbesøk. Fra venstre: Assistant principal Ruth Moir, Trond Bjørge, Frank-Jørgen Vangen, Kari Nordskogen, Michael Bates (Director of Recruitment and Admissions), Arne S. Høy og Donna Gall (International Recruitment Officer).

Fagskolen Innlandet var i november på besøk hos Heriot-Watt University i Edinburgh. Fagskolens ansatte fikk omvisning på universitetsområdet og anledning til å møte representanter fra sine fagområder.

Hensikten med besøket var todelt. For det første å få faglig inspirasjon, for det andre å forsøke å etablere internasjonalt samarbeid. Internasjonalt samarbeid er en del av våre planer om å etablere et bachelor-studium i byggeplassledelse.

I et møte mellom Fagskolen Innlandet og representanter fra Heriot-Watt University, ble de første planer lagt.

— Vi jobber nå med å forberede konkrete samarbeidsavtaler, forteller Kari Nordskogen.

— Heriot-Watt har flere likheter med oss. Selv om de er en skole på et høyere nivå har vi mange fellestrekk. En del fagområder er felles, og de er som oss opptatt av å forberede sine studenter på å gå rett ut i yrkeslivet etter studiene.

Nordskogen tror Fagskolen Innlandet har mye å hente på å samarbeide over landegrensene:

— Jeg tror vi kan få til et reelt samarbeid, og vi kan lære mye av Heriot-Watt. De har blant annet lang erfaring med nettstudier. Vi kan samarbeide om både studier og utvikling av lærekrefter.