Ledelse opp, oljefag ned

<p>Store forandringer i fagskolenes søkermasse de siste årene.&nbsp;Fagretningen &laquo;Ledelse&raquo; har økt med hele 316 prosent de siste fire årene.</p>
fagskolen_helseadm
Søkertallet på de offentlige fagskolene i Norge økt med 33 prosent siden 2013. Blant fagene som øker mest finner vi også «Helse og oppvekst», med en vekst på 144 prosent.

Fra 2013 til 2016 har søkertallet på de offentlige fagskolene i Norge økt med 33 prosent, viser en opptelling som Rådet for offentlige fagskoler (RFF) har gjort. Samtidig som søkerne er blitt flere, er det skjedd store endringer i hvilke fag de ønsker å studere:

Fagretningen «Ledelse» har økt med hele 316 prosent de siste fire årene. På en god 2. plass følger «Helse og oppvekst», med en vekst på 144 prosent.  TIP («Teknikk og industriell produksjon») følger deretter, her var veksten 86 prosent. Elektro hadde 35 prosent økning, mens «Bygg og anlegg» kunne notere 25 prosent. I den helt motsatte enden av skalaen finnes «Petroleumsteknologi», her var det en tilbakegang i søkermassen på 58 prosent. Søkningen til fagskolene kan dermed sies å gjenspeile den tøffe situasjonen i oljenæringen de siste årene.

Prosentveksten i søkertallet må ikke forveksles med fagenes totale størrelse. Selv om «Bygg og anlegg» og «Elektro» bare økte med hhv. 25 og 35 prosent, er disse fagretningen stadig store på fagskolene.

RFF har også sett på hvordan søkerne ville gjennomføre sine studier, altså om de ønsket heltid, deltid eller nettstudier. I løpet av perioden 2013-2016 har antallet heltidssøkere holdt seg relativt stabilt med en økning på 11 prosent. Den store veksten har skjedd innenfor de to andre gruppene: Deltid har økt 63 prosent, nettstudier har økt 58 prosent.