Vil satse på ledelse og kommunikasjon

<p>15. september ble søknad sendt om å opprette Norges første yrkesrettede høyskole. Sentrale fag vil være ledelse, kommunikasjon og språk.</p>
Norges første yrkesrettede høyskole kan starte på Gjøvik høsten 2017. For første gang vil det bli opprettet en yrkesfaglig bachelor-utdanning. Ett fag, dvs. én linje, skal være «pionér»; det handler om byggeplassledelse.

Norges første yrkesrettede høyskole kan starte på Gjøvik høsten 2017. Hvis NOKUT (statens godkjenningsorgan for kvalitet i utdanningen) godkjenner søknaden, vil skolen bli et stykke norsk utdanningshistorie: For første gang vil det bli opprettet en yrkesfaglig bachelor-utdanning. Ett fag, dvs. én linje, skal være «pionér»; det handler om byggeplassledelse.

– Studieplanen som nå er sendt til NOKUT, inneholder særlig to områder det er viktig å trekke fram. Det ene er vektleggingen av ledelse og spesielt praktisk ledelse. Kommunikasjon og det å lede enkeltpersoner står sentralt. Vi vet at mennesker er forskjellige i både hvordan de kommuniserer og løser oppgaver og i hvilken grad de tar ansvar og er selvgående. I tillegg er det store utfordringer i byggenæringen med språk- og kulturforskjeller. Dette området vil også være sentralt i høyskolens forsknings- og utviklingsarbeid, sier Trond Bjørge, prosjektleder og ansvarlig for søkeprosessen.

Det er organisasjonen Høyere Yrkesfaglig Utdanning AS (HYU) som står bak søknaden. HYU eies i fellesskap av de seks fylkeskommunene i Østfold, Vestfold, Buskerud, Telemark, Oppland og Akershus/Oslo. De seks eier tekniske fagskoler og samarbeider om denne utdanningen, og det er disse fagskolemiljøene som utvikler HYU. Den nye utdanningen vil foregå ved de fylkeseide fagskolene, og i starten er altså Fagskolen Innlandet på Gjøvik utpekt som studiested.

– Det planlagte studiet vil være et helt nytt studieløp, det er altså ingen påbygging på dagens linjer i fagskolene, sier Trond Bjørge. Studiet vil være tre-årig.

– I tillegg til satsingen på ledelse, språk og kommunikasjon vil praksis være et viktig innslag. I femte semester vil det bli avsatt mange timer og mye innsats til å løse konkrete oppgaver ute i bedrifter. Dette arbeidet kan samtidig være grunnlaget for en bacheloroppgave som studentene skal sluttføre i siste semester, sier Bjørge.

Det foreslåtte studiet i byggeplassledelse er et svar på arbeidslivets økende etterspørsel etter yrkesfaglig kompetanse. Ved fagskolene er det i de to-årige utdanningene tatt inn faglig ledelse som fordypningsemne, men erfaringer fra landets mange byggeplasser viser et behov for større samspill og tydeligere og bedre utdannede ledere. På høyskoler og universiteter finnes flere ledelsesprogrammer, men ingen av dem er rettet direkte mot ledelse på byggeplass. Innholdet i det foreslåtte studiet er derfor utarbeidet i tett samarbeid med enkeltbedrifter, bransjeforeninger og samarbeidsforumet Bygg21. Det skal videre etableres samarbeid med høyskoler og universiteter i Sverige og Danmark. Et bachelorstudium stiller krav om både lektor-, amanuensis- og professorkompetanse.

Det foreslåtte studier vil inneholde følgende emner og temaer: Realfaglige redskap, yrkesrettet kommunikasjon, samordnet byggeprosess, byggesaken, konstruksjon bygg m/faglig ledelse, drift/produksjon bygg m/faglig ledelse, FOU i byggenæringen, ledelse/kommunikasjon/organisering, byggeprosjektøkonomi og kontraktsjuss, prosjektstyring, planlegging/helhetsforståelse/logistikk og praksis/bacheloroppgave.

Den yrkesrettede høyskolen vil gi studiepoeng på lik linje med andre høyskoler og universiteter. Fagskolene har i dag ikke et slikt poengsystem, de har isteden egne fagskole-poeng som ikke kan benyttes ved opptak til annen høyere utdanning.