Helsefag

Helseteknologi

Helseteknologi er et område i hurtig vekst, og det kreves kontinuerlig oppdatert fagkunnskap hos ansatte innen flere helsetjenester, både private og offentlige. Utdanningen gir deg kompetanse til å delta i planlegging, vurdering, innkjøp, utvikling og bruk av helseteknologiske løsninger.

Demens og alderspsykiatri

Levealderen øker i Norge, og forekomsten av demens øker tilsvarende. Blant folk over 90 år har hele 35 % demens. Funksjonsevnen nedsettes kraftig, og noen utvikler også personlighetsforandringer. Andre psykiske lidelser blant eldre må også håndteres i lys av aldring.

Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming

Studiet er utviklet for å møte et økende kompetansebehov og sikre stabil bemanning i samlokaliserte boliger/omsorgsboliger og institusjoner. Sentralt står aktiv omsorg som skal gi brukerne mulighet for å leve et meningsfullt liv.

Ammeveileder

Behovet for å øke helsepersonells kunnskaper om amming og ammeveiledning er stort. Utdanningen skal bidra til at alle mødre som ønsker det, får hjelp til en best mulig ammestart og gis mulighet for å kunne amme barnet sitt så lenge de ønsker.

Veiledning i praksis

Jobber du med veiledning eller har du et ønske om å begynne? Har du lyst til å lære mer, bli tryggere i rollen og utfordre deg selv? Kompetanse i veiledning er etterspurt både i arbeidslivet og i utdanningsinstitusjonene. Studiet vil utfordre og undersøke dine verdier, holdninger, tenkesett, væremåter og samspill med andre.

Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid

Ansatte i helse- og omsorgstjenester møter stadig sykere pasienter og beboere, og arbeidsoppgavene endrer seg raskt. Studiet Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid vil gi en høyere fagskolegrad til deg som allerede har en fagskolegrad innen helsefag.

Barsel- og barnepleie

Er du interessert i kvinner og barns liv og helsevilkår? Barsel- og barnepleie er en videreutdanning hvor du lærer å ta initiativ til å planlegge, organisere og iverksette pleie og omsorg til fødende, barselkvinner, nyfødte, syke barn og pårørende.

Palliasjon

Alvorlig syke og døende mennesker har ofte komplekse symptomer og behov, som kan kreve ekstra kompetanse for å lindre pasientens fysiske, psykiske, åndelige og eksistensielle behov.

Bærekraftig logistikk i helseforetak

Målet med denne modulen er at du etter gjennomført modulutdanning skal ha kunnskap om bærekraftig logistikk i helseforetak.

Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse

En bred og tverrfaglig tilnærming er viktig overfor mennesker med utfordringer innen psykisk helse og rus. Dette studiet gir deg grunnleggende forståelse og kunnskap til å kunne møte den enkelte bruker. Den helhetlige helsesituasjon, familierelasjoner, sosiale utfordringer og nettverk er viktige temaer.

Klinisk helsefagarbeid

Ansatte i helse- og omsorgstjenester møter stadig sykere pasienter og beboere, og arbeidsoppgavene endrer seg raskt. Studiet Klinisk helsefagarbeid er en fagskoleutdanning som vil gi deg en fagskolegrad.

Rehabilitering og hverdagsmestring

Det norske helsevesenet trenger flere fagfolk med spesialisert kompetanse innen rehabilitering, hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring. Arbeidet tar utgangspunkt i den enkelte pasient og brukers livssituasjon og mål og er et samarbeid på ulike arenaer mellom pasient, bruker, pårørende og tjenesteytere.

Ledelsesfag

Økonomi og ledelse

Norske bedrifter, både små, mellomstore og større, har et stort behov for mer kompetanse innen økonomi og ledelse. Dette praktisk orienterte studiet er spesielt tilpasset deg med yrkesfaglig bakgrunn, men alle videregående utdanninger gir grunnlag for opptak.