Helsefag

Helseteknologi

Helseteknologi er et område i hurtig vekst, og det kreves kontinuerlig oppdatert fagkunnskap hos ansatte innen flere helsetjenester, både private og offentlige. Utdanningen gir deg kompetanse til å delta i planlegging, vurdering, innkjøp, utvikling og bruk av helseteknologiske løsninger.

Rehabilitering og hverdagsmestring

Det norske helsevesenet trenger flere fagfolk med spesialisert kompetanse innen rehabilitering, hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring. Arbeidet tar utgangspunkt i den enkelte pasient og brukers livssituasjon og mål og er et samarbeid på ulike arenaer mellom pasient, bruker, pårørende og tjenesteytere.

Ammeveileder

Behovet for å øke helsepersonells kunnskaper om amming og ammeveiledning er stort. Utdanningen skal bidra til at alle mødre som ønsker det, får hjelp til en best mulig ammestart og gis mulighet for å kunne amme barnet sitt så lenge de ønsker.

Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid

Ansatte i helse- og omsorgstjenester møter stadig sykere pasienter og beboere, og arbeidsoppgavene endrer seg raskt. Studiet Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid vil gi en høyere fagskolegrad til deg som allerede har en fagskolegrad innen helsefag.

Veiledning i praksis

Jobber du med veiledning eller har du et ønske om å begynne? Har du lyst til å lære mer, bli tryggere i rollen og utfordre deg selv? Kompetanse i veiledning er etterspurt både i arbeidslivet og i utdanningsinstitusjonene. Studiet vil utfordre og undersøke dine verdier, holdninger, tenkesett, væremåter og samspill med andre.

Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming

Studiet er utviklet for å møte et økende kompetansebehov og sikre stabil bemanning i samlokaliserte boliger/omsorgsboliger og institusjoner. Sentralt står aktiv omsorg som skal gi brukerne mulighet for å leve et meningsfullt liv.

Klinisk helsefagarbeid

Ansatte i helse- og omsorgstjenester møter stadig sykere pasienter og beboere, og arbeidsoppgavene endrer seg raskt. Studiet Klinisk helsefagarbeid er en fagskoleutdanning som vil gi deg en fagskolegrad.

Barsel- og barnepleie

Er du interessert i kvinner og barns liv og helsevilkår? Barsel- og barnepleie er en videreutdanning hvor du lærer å ta initiativ til å planlegge, organisere og iverksette pleie og omsorg til fødende, barselkvinner, nyfødte, syke barn og pårørende.

Teknologifag

Industriell teknologiledelse

Mekanisk automatisering

Datateknologi har skapt en ny industriell revolusjon som stiller krav til høy tverrfaglig kompetanse hos de som i framtiden skal jobbe med utvikling av produkter, maskiner og produksjonsprosesser. Dette studiet skal bidra til å fylle behovet for kompetanse innenfor konstruksjon, automasjon, robotisering og digitalisering.

Industriell digitalisering

Datateknologien utvikles raskt, og den har skapt en industriell revolusjon som krever dyktige fagfolk til å ivareta produkter, maskiner og produksjonsprosesser.

Maskinteknisk drift

Mennesket har laget maskiner i tusenvis av år, fra de enkleste vann- og vindmøller til våre dagers hi-tech. Nå står vi midt i en utvikling der fossil energi fases ut og prosesser automatiseres. Høyere kompetanse om bygging, drift og vedlikehold av maskiner er viktigere enn noen gang.

Kompositt- og plastbearbeiding

Nye materialer i kompositt og plast erstatter metaller i økende grad. Bil- og luftfartsindustri leder utviklingen, men også maritim sektor, olje og offshore, sport- og fritidsprodukter og bygg og anlegg benytter stadig mer slike materialer.

Roterende kraftoverføringer

Roterende kraftoverføringer er en sentral del av maskiner og systemer der det overføres effekt. Valg av kraftoverføring påvirkes av mange faktorer, og det er vesentlig å gjøre riktige valg i konstruksjonsfasen, under innkjøring/bruk og i forbindelse med vedlikehold. Modulen «Roterende kraftoverføringer» gir grunnkompetanse for å kunne ta valg som fører til driftssikre løsninger der effekt overføres.