Elektro

Elkraft

Elkraftfaget omfatter hele energikjeden, fra produksjon og fordeling til forbruk og er et fagområde i rask utvikling. Alternativ energi og automatisering er noen stikkord her. Det er stort behov for fagskoleingeniører innen elkraft. Her får du også teorien som kreves for autorisasjon som elektroinstallatør og ekominstallatør.

Helsefag

Palliativ omsorg

Alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter har ofte komplekse symptombilder som endrer seg hyppig og raskt. De kan oppleve akutte tilstander og komplikasjoner som en del av forløpet. Palliasjon er aktiv behandling, pleie og omsorg for pasienter med uhelbredelig sykdom og kort forventet levetid. Høyere yrkesfaglig utdanning i palliativ omsorg gir kunnskap om hvordan helsepersonell og ulike faginstanser kan bistå alvorlige og uhelbredelige syke og døende pasienter og deres pårørende. Gjennom utdanningen utvikler studentene både sin personlige og faglige kompetanse. De lærer å identifisere behov for og å ivareta palliativ omsorg til pasienter i og utenfor institusjon.

Psykisk helsearbeid og rusarbeid

Helsesektoren trenger flere medarbeidere med kompetanse innen psykisk helse og rus, fordi stadig flere personer i alle aldre har sammensatte lidelser. Det er viktig at brukeren blir møtt av en helhetlig helsetjeneste, og dette studiet vil gjøre deg bedre i stand til å møte samhandlingsreformens krav om å forebygge, behandle og samhandle bedre.

Somatisk vurderingskompetanse

Krav til kvalitet og pasientsikkerhet krever kompetanse. Somatisk vurderingskompetanse gir kompetanse i klinisk sykepleie til voksne og eldre med somatiske sykdommer og/eller skader. Systematisk observasjon, kartlegging, vurdering, dokumentasjon og profesjonell kommunikasjon vektlegges, samt ferdighetstrening i praktiske prosedyrer. Utdanningen gir også ferdighetstrening i praktiske prosedyreferdigheter