Helsefag, Oppvekstfag

Arbeid med sårbare barn og unge

Videreutdanningen gir spisskompetanse innen arbeid med barn og unge med langvarige og sammensatte behov grunnet somatisk sykdom, psykiske lidelser, nedsatt fysisk funksjonsevne eller psykisk utviklingshemming.

Informasjonsmodellering (BIM)

BIM-tekniker installasjon

BIM-tekniker med spesialisering innen installasjon er et studium som har eksistert siden 2010 og BIM-I-kompetanse er svært etterspurt i bransjen. BIM står for BygningsInformasjonsModellering, og på dette ettårige heltidsstudiet, BIM-I, lærer du både digital 3D-modellering av tekniske installasjoner samt metoder for samhandling og koordinering av byggeprosesser. For fagarbeidere med interesse for digitale verktøy gir BIM-I store muligheter.

BIM-tekniker Anlegg Infrastruktur

BIM-teknikere med spesialiseringen innen anlegg og infrastruktur er et nytt studium fra høsten 2020 og BIM-AI kompetanse er svært etterspurt fra bransjen.
BIM står for BygningsInformasjonsModellering, og på dette ettårige heltidsstudiet, BIM-AI, lærer du både digital 3D modellering av infrastruktur og anleggskonstruksjoner samt metoder for samhandling og koordinering av byggeprosesser. For fagarbeidere med interesse for digitale verktøy gir BIM-AI store muligheter.

BIM-tekniker konstruksjon

BIM-tekniker med spesialisering innen konstruksjon er et studium som har eksistert siden 2008 og BIM-K-kompetanse er svært etterspurt i bransjen. BIM står for BygningsInformasjonsModellering, og på dette studiet, BIM-K, lærer du både digital 3D-modellering av bygningskonstruksjoner samt metoder for samhandling og koordinering av byggeprosesser. For fagarbeidere med interesse for digitale verktøy gir BIM-K store muligheter.

Kjemi

Fagarbeideren i den digitaliserte næringsmiddelindustrien

Norsk matindustri er inne i et teknologiskifte hvor ny teknologi stadig blir mer tilgjengelig. Industrioperatørens rolle blir mer kompetansekrevende og krever nye måter å tenke produksjon på. Dette studiet vil løfte den den enkelte produksjonsmedarbeiders digitale kompetanse.

Vi starter emne 1 – Digital kommunikasjon medio oktober 2022.

Prosessteknikk

Norsk prosessindustri er et produkt av god tilgang på råvarer og billig vannkraft, fra foredling av mineraler og trevirke til våre dagers petrokjemiske industri. Skal et høykostland som vårt hevde seg internasjonalt, må vi bruke kompetanse som konkurransefortrinn. Fagfolk med kjemikompetanse er alltid etterspurt.

Matteknikk

Næringsmiddelindustrien trenger flere fagfolk med kompetanse på trygg matproduksjon – fra råvare til ferdigvare. Har du bakgrunn fra matfag eller restaurantfag, kan dette studiet gi deg nye jobbmuligheter – på laboratorier, med produktutvikling, HMS og kvalitetsarbeid – eller innen salg av utstyr til industrien.

Øl-, mjød- og siderproduksjon

Nasjonal reiselivsstrategi 2030 peker på betydningen av mat- og måltidsopplevelser og det fortsatt uforløste potensialet i forhold til en internasjonal trend mot gastroturisme. Norske og utenlandske gjester etterspør i sterkt økende grad mat og drikke som er basert på lokalmat, lokal mat- og drikke kultur og lokal kulturarv. De aller fleste som leverer drikke av håndverkskvalitet ønsker også å formidle historie og utvikle opplevelser som en del av sitt produkt.

Maritim utdanning

Dekksoffiser på ledelsesnivå

Den norske maritime klyngen har en sterk posisjon internasjonalt. Derfor ønsker stadig flere å utdanne seg innen maritim næring. Fagskolen gir deg en utdanning som gir et grunnlag for å løse et maritimt sertifikat på ledelsesnivå. Med et maritimt sertifikat får du anledning til å jobbe både i Norge og internasjonalt i en bransje som blir stadig viktigere.

Oppvekstfag

Barn med særskilte behov

Endrede samfunnsforhold påvirker barns oppvekstsvilkår. Kompetansekartlegging i barnehagene (GLØD-prosjektet) har avdekket stort behov for mer kunnskap om barn med særskilte behov. Med dette studiet blir du bedre i stand til å yte tidlig innsats og gi barna du jobber med, bedre sjanser for å klare seg godt senere i livet.

Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage

Med full barnehagedekning går de aller fleste barn under skolealder i barnehage, og antallet minioritetspråkelige barn i barnehage er tredoblet siden 2005. Med dette deltidsstudiet får du kompetanse som er sterkt etterspurt i barnehagene og du blir en verdifull ressurs for barnehagens flerspråkelige barn.