Bygg, anlegg, KEM og FDV, Teknologifag

Rehabilitering av verna mekaniske konstruksjoner

Utviklingen av metallurgi og teknologi for metallbearbeiding skjøt fart i annen halvdel av 1800-tallet. Dette var en viktig forutsetning for den andre industrielle revolusjon og utviklingen av industri, skipsfart og infrastruktur det påfølgende hundreåret. Mange av de tidlige konstruksjonene vurderes nå som verneverdige og mange er fredede.

Informasjonsmodellering (BIM)

BIM-tekniker installasjon

BIM-tekniker med spesialisering innen installasjon er et studium som har eksistert siden 2010 og BIM-I-kompetanse er svært etterspurt i bransjen. BIM står for BygningsInformasjonsModellering, og på dette ettårige heltidsstudiet, BIM-I, lærer du både digital 3D-modellering av tekniske installasjoner samt metoder for samhandling og koordinering av byggeprosesser. For fagarbeidere med interesse for digitale verktøy gir BIM-I store muligheter.

BIM-tekniker konstruksjon

BIM-tekniker med spesialisering innen konstruksjon er et studium som har eksistert siden 2008 og BIM-K-kompetanse er svært etterspurt i bransjen. BIM står for BygningsInformasjonsModellering, og på dette studiet, BIM-K, lærer du både digital 3D-modellering av bygningskonstruksjoner samt metoder for samhandling og koordinering av byggeprosesser. For fagarbeidere med interesse for digitale verktøy gir BIM-K store muligheter.

Teknologifag

Industriell teknologiledelse

Digitalisering og prosessteknikk

Fagskolen i Vestfold og Telemark tilbyr sammen med Herøya Industripark, TS Kompetansesenter og Green Industry Cluster Norway utdanning digitalisering og prosessteknikk. Ny utdanning starter januar 2023, søkning gjøres direkte til skolen, se mer informasjon under

Maskinteknikk

Mennesket har laget maskiner i tusenvis av år, fra de enkleste vann- og vindmøller til våre dagers hi-tech. Nå står vi midt i en utvikling der fossil energi fases ut og prosesser automatiseres. Høyere kompetanse om bygging, drift og vedlikehold av maskiner er viktigere enn noen gang.

Industriell digitalisering

Datateknologien utvikles raskt, og den har skapt en industriell revolusjon som krever dyktige fagfolk til å ivareta produkter, maskiner og produksjonsprosesser.

Kompositt- og plastbearbeiding

Nye materialer i kompositt og plast erstatter metaller i økende grad. Bil- og luftfartsindustri leder utviklingen, men også maritim sektor, olje og offshore, sport- og fritidsprodukter og bygg og anlegg benytter stadig mer slike materialer.

Digital produksjon

Automatiserte og digitaliserte løsninger, moderne teknologi, kvalifisert arbeidskraft og verdensledende kultur på organisering av arbeidslivet, er våre viktigste fortrinn i smart produksjon. Dette kreves i et stadig mer utfordrende og internasjonalt marked. Dette studiet gir fagarbeideren en bred kompetanse innen moderne industrielle prosesser.

Mekatronikk

Moderne produktutvikling og produksjonsteknikk trenger fagfolk som jobber tverrfaglig for å løse komplekse arbeidsoppgaver. Mekatronikk kombinerer mekanikk, elektronikk og datateknikk og rekrutterer fra både elektro-, automasjons- og maskinfagene.

Bilteknikk

Uten bilen stopper Norge, uansett energikilde. Bilindustrien er inne i en kraftig utvikling, kravene til teknisk standard og vedlikehold øker, og det samme gjør bilbransjens etterspørsel etter kompetanse. Med dette nettstudiet kan du bli administrativ leder eller verkstedsleder.

3D-modellering og teknisk tegning med DAK (CAD)

Den teknologiske utviklingen i samfunnet påvirker også industri- og næringsliv. Industri 4.0 og digitaliseringen av samfunnet er temaer man møter over alt. Endringene krever nye måter å jobbe på og ny kompetanse.

Mekanisk automatisering

Datateknologi har skapt en ny industriell revolusjon som stiller krav til høy tverrfaglig kompetanse hos de som i framtiden skal jobbe med utvikling av produkter, maskiner og produksjonsprosesser. Dette studiet skal bidra til å fylle behovet for kompetanse innenfor konstruksjon, automasjon, robotisering og digitalisering.

Materialdesign og produktutvikling

Roterende kraftoverføringer

Roterende kraftoverføringer er en sentral del av maskiner og systemer der det overføres effekt. Valg av kraftoverføring påvirkes av mange faktorer, og det er vesentlig å gjøre riktige valg i konstruksjonsfasen, under innkjøring/bruk og i forbindelse med vedlikehold. Modulen «Roterende kraftoverføringer» gir grunnkompetanse for å kunne ta valg som fører til driftssikre løsninger der effekt overføres.

Maskinteknisk drift