– Blir bare viktigere og viktigere

<p>Torbjørn Røe Isaksen ser store muligheter for fagskolene i årene framover.&nbsp;Det er i &laquo;Tilstandsrapport Fagskoler 2015&raquo;, utarbeidet av Kunnskapsdepartementet, at Torbjørn Røe Isaksen kommer med godord om fagskoleutdanningen.</p>
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen
- Er det en ting jeg er sikker på, så er det at fagskolene bare blir viktigere og viktigere, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Rapporten er en gjennomgang av utviklingstrekk i denne skolesektoren, og i forordet skriver kunnskapsministeren følgende:

«Ved å lage tilstandsrapporter får vi et stadig bedre kunnskapsgrunnlag om utviklingen i fagskolene. Og vi skal fortsette å forbedre tallgrunnlaget om denne utdanningstypen. For er det en ting jeg er sikker på, så er det at fagskolene bare blir viktigere og viktigere. For eksempel anslår Statistisk sentralbyrå at Norge vil ha behov for over 100.000 fagarbeidere innen 2030, og mange av disse vil både ønske og ha behov for mer utdanning.»

Store forskjeller

Rapporten om fagskoleåret 2015 viser at det i fjor var i alt 94 fagskoler som tilbyr utdanninger innenfor en rekke fagfelt. De private fagskolene utgjør 56 prosent, de offentlige 44 prosent. De offentlige har imidlertid flest studenter, 52 prosent av totalantallet – en økning på fire prosent fra 2014. Skolestørrelsen varierer mye; 39 prosent av fagskolene har under 50 studenter, mens bare ni av de 94 har over 500 studenter. 23 prosent av fagskoleutdanningene er nettbasert eller fjernundervisning.

Antallet fagskolestudenter var i 2015 totalt 15.339. 62 prosent av dem var menn, 38 prosent kvinner. Kjønnsforskjellen på noen linjer kan være stor: I naturvitenskapelige fag, håndverks- og tekniske fag er 94 prosent av studentene menn. På helse-, sosial- og idrettsfag er 89 prosent kvinner.

Rapporten omhandler også bakgrunnen hos fagskolestudentene: 68 prosent er tatt opp på grunnlag av yrkesfaglig kompetanse. 17 prosent har generell studiekompetanse, mens 10 prosent er tatt opp med realkompetanse. Fem prosent har en annen bakgrunn.

50 prosent fullførte

Tall fra kullene i årene 2011-2013 viser at bare ca. 50 prosent av fagskolestudentene fullførte utdanningen på normert tid. Men strykprosenten ved avsluttende vurdering (våren 2015) er lavere enn strykprosenten ved universiteter/høyskoler: Fem prosent kontra ca. åtte prosent. En del fagskolestudenter søker også videre utdanning; 17 prosent av dem som avsluttet fagskoleutdanningen i 2013, hadde begynt på universitet eller høyskole innen høsten 2015.

Kunnskapsministeren har varslet en stortingsmelding om fagskolene denne høsten, og i sitt rapport-forord skriver han at han håper den kommende meldingen «vil vise potensialet til fagskoleutdanningene og studentene der». Røe Isaksen forteller om en interessant prosess: «Jeg tror vi har en spennende tid i møte etter Stortingets behandling av meldingen!»