E-læring og inspirasjon

<p>Gode samarbeidspartnere bistår når Fagskolen i Telemark vil samle nettstudentene og forbedre e-læringen.</p>
Nærmere 40 bygningsautomasjon-studenter var samlet til foredrag og e-læring da Fagskolen i Telemark hadde &quot;kick off&quot; hos Nelfo i Oslo. Foto: Terje Heiestad
Nærmere 40 bygningsautomasjon-studenter var samlet til foredrag og e-læring da Fagskolen i Telemark hadde "kick off" hos Nelfo i Oslo. Foto: Terje Heiestad

– Fagskolene er den viktigste rekrutteringskanalen til våre medlemsbedrifter. Så når Fagskolen i Telemark ønsker å ha en samling i Oslo, er vi veldig positive og vil gjerne fortelle mye om hvem vi er og hva vi driver med, sier Vigdis Sværen, fagsjef for næringspolitikk i Nelfo.

Nelfo er en landsforening i NHO og organiserer landets elektro-, ekom- og heisbedrifter og systemintegratorer. Foreningen har store og fine lokaler på Majorstua i Oslo, og det var her Fagskolen i Telemark nylig fikk samle sine studenter i faget bygningsautomasjon. Til «kick-off», til inspirasjon, til læring. Studiet er organisert som et nettstudium, og studentene – som ofte er i full jobb - er bosatt over hele landet. Å samles i Oslo, der kommunikasjonene er gode, er derfor både praktisk og hyggelig. Så fra Bodø, Trondheim, Kristiansand og Fredrikstad kom de, de 16 i klassen som begynte på grunnlagsfagene høsten 2015 og de ca. 20 som skal ta fordypningsfagene.

Foruten å bli bedre kjent med hverandre, fikk studentene en grundig presentasjon av Nelfo og bransjens utvikling og rammeverk, de fikk (via bransjeforeningen Integra) høre om det grønne skiftet - og særlig fikk de vite mer om e-læringen de skal jobbe videre med. Undervisningen foregår ca. en kveld i uken som e- læring over nettet, og nå skal nye tiltak prøves ut.

– Vi kaller det prediktive analyser, det innebærer at vi skal se hvordan studentene gjennomfører studiene og hvilke resultater de får. Det gjør vi ved å analysere prosessen, og studentene skal hver måned få en statusrapport. Det gjør også lærere og skoleledelse, og på den måten kan vi justere og forbedre opplegget underveis, sier Vidar Luth-Hanssen, ansvarlig for e-læringen.