Norge vil godkjenne utenlandske fagarbeidere

<p>Fagarbeidere fra Polen og Tyskland skal nå få utdanningen sin godkjent i Norge. Først gjelder det fag- og svennebrev, i 2017 også fagskoleutdanning.</p>
Fagarbeidere
I oktober åpnes det for at utenlandske fagarbeidere kan få sin utdanning godkjent her i landet. Foreløpig vil ordningen være begrenset til søkere fra Tyskland og Polen med fullført fagutdanning.

Det er NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, som i oktober åpner sitt digitale søknadsskjema for utenlandske fagarbeidere som ønsker å få sin utdanning godkjent her i landet. Fra nyttår kan dermed de første være godkjent i Norge.

Foreløpig er ordningen begrenset til søkere fra Tyskland og Polen med fullført fagutdanning. De aktuelle yrkene vil i første omgang være rørlegger, tømrer, betongfagarbeider, frisør og kjøttskjærer.

De som får søknaden sin godkjent, får en dokumentasjon på at kvalifikasjonene tilsvarer et norsk fag- eller svennebrev.  En slik offentlig godkjenningsordning på videregående nivå har vært etterspurt lenge. Det har blitt påpekt av blant annet OECD (2009), og i diverse offentlige utredninger. Tiltak har også vært ønsket av Fellesforbundet og Norsk Industri.

Neste steg blir å etablere en godkjenning også for utdanning på fagskolenivå. I første omgang vil det lages en vurderingsordning uten juridisk bindende vedtak, før en fullstendig ordning er på plass. Etter planen skal det åpnes for søknader på fagskolenivå i løpet av 2017.

For yrker som ikke er lovregulerte, er det i dag ingen krav om formell godkjenning for å utøve dem i Norge. Men med stor variasjon i både kvalitet og innhold er det krevende for norske arbeidsgivere å vurdere utenlandske søkeres kompetanse. Arbeidslivsorganisasjonene håper at det vil bli enklere for utenlandske fagarbeidere å få innpass på det norske arbeidsmarkedet. Dette vil også gjøre det lettere å få riktig lønn i forhold til kvalifikasjoner, og trolig forbedre lønns- og arbeidsvilkårene for de utenlandske fagarbeiderne.

Fram til nå har utenlandske fagarbeidere vært avhengig av fylkesmannens gunst for å få vurdering av sin kompetanse. Dette tilbudet har vært tilgjengelig i bare noen fylker.  Resultatet har vært en vilkårlig behandling av søkerne. Fylkesmannens vurdering har heller ikke vært juridisk bindende, og arbeidsgivere har ikke hatt plikt til å rette seg etter den.

Utvalget av land og yrker er bestemt av NOKUT i samråd med Kunnskapsdepartement. Polakker er den klart største innvandrergruppen i Norge, og mange av dem er fagarbeidere. Tyskere er blant våre ti største innvandrergrupper. Landet har en kompleks og utfordrende struktur for fag- og yrkesopplæring, og dette skal nå testes i den norske godkjenningsordningen. De utvalgte yrkene representerer flere bransjer for både menn og kvinner. Gradvis vil flere land og fagområder fases inn i ordningen.

[Kilder: Fafo, NOKUT, arbeidslivet.no]