9 gode grunner for å søke fagskole

Studentene er blant landets mest fornøyde, og bedriftene tar imot dem med åpne armer. Argumentene for å bli med på fagskole-laget er mange.
  • Et yrkesrettet alternativ til høgskole

Fagskolenes nære tilknytning til yrkesfag og bedrifter gir en mer praktisk rettet undervisning enn på høyskole/universitet.

•  Heltid, deltid eller nettbaserte studier

På mange fagskolestudier kan du velge mellom heltids- deltids eller nettstudier slik at du kan tilpasse studiene til din hverdag og virkelighet. Mange fagretninger tilbyr nettstudier kombinert med samlinger, da kan det studeres hjemmefra og på fritiden.

• Fagbrev eller fem års yrkeserfaring

Du kommer inn på studiene med fagbrev eller minst fem års relevant yrkeserfaring. Studentene som tas opp, har yrkesfaglig utdannelse/fagbrev/realkompetanse, og skolene videreutvikler disse fagkunnskapene

• Studiene kombinerer teori og praksis

På fagskolen møter du lærere med yrkeserfaring og du får teoretisk påfyll som er basert på den erfaringen du allerede har fra arbeidslivet.

• Kompetansen du får er etterspurt

Fagskolene samarbeider tett med lokale bedrifter, og fagplaner og undervisning er knyttet opp mot bedriftenes behov. Bedriftene vet at fagskolene leverer arbeidskraft med matnyttig kompetanse.

• Studiene åpner nye muligheter

Fagskolestudier er en rask og effektiv måte å bli kvalifisert for mer ledende og bedre betalte stillinger, ofte i den bedriften du allerede jobber i. Du får oppdatert og utvidet kunnskap og blir i tillegg skikket til å være prosjektleder, fagansvarlig m.m. «Veldig inspirerende», lyder attesten fra mange studenter.

• Fagskolene på Østlandet samarbeider

De seks offentlige fagskolene på Østlandet (Østfold, Vestfold, Oslo/Akershus, Telemark, Innlandet, Tinius Olsen) samarbeider tett om det faglige tilbudet. De samarbeider også om dette nettstedet www.fagskolene.no.

• Vi samarbeider med arbeidslivet om prosjekter

Skolene har ofte konkrete prosjektoppgaver som er utarbeidet sammen med lokale bedrifter.

• Studentene er blant landets mest fornøyde studenter

Etter noen år i yrkeslivet betyr fagskolen ny inspirasjon og faglig påfyll. Med variert yrkesbakgrunn og ulik alder lærer fagskolestudentene også mye av hverandre – attestene er mange om et studentmiljø som både er trivelig og nyttig.