Blir samboer med nytt universitet

I sommer pakker Fagskolen i Vestfold flyttelasset. Turen går fra Horten sentrum til Bakkenteigen sør for byen – der venter et nytt bygg og nytt liv på en campus med over 3000 andre studenter.
Flytting til Bakkenteigen er et «løft» for bedre å synliggjøre fagskolen som en høyere yrkesfaglig utdanning. Her holder nemlig Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN) til, en utdanningsinstitusjon med rundt 3000 studenter.

- Vi vil få et helt annet læringsmiljø. Bibliotek, grupperom, laboratorium – og et sted der studentene vet at de er studenter. Det vil bli veldig fint for fagskolen, sier Arne Sundsdal, avdelingsleder ved Fagskolen i Vestfold.

Mens fagskolen i dag holder til i Horten sentrum og er samlokalisert med Horten videregående skole, blir Bakkenteigen et «løft» for bedre å synliggjøre fagskolen som en høyere yrkesfaglig utdanning. Her holder nemlig Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN) til, en utdanningsinstitusjon med rundt 3000 studenter. Om kort tid vil HSN for øvrig skifte navn - og status – til USN, Universitetet Sørøst-Norge.

Nytt bygg

Et helt nytt bygg vil bli fagskolens base i årene som kommer. Studentsamskipnaden er byggherre for Bakkenteigens høyeste hus, og fagskolen skal disponere hele annenetasjen. Her skal dagens tre elektrolinjer og to helsefaglinjer holde til, de utgjør til sammen ca. 150 studenter. Planen er at også den maritime utdanningen etter hvert kommer på plass her. Sistnevnte har tidligere vært en viktig del av fagskolens tilbud, og skolen venter nå på offentlig godkjenning for pånytt å kunne tilby utdanning innen maskin- og dekksfag.

De nye lokalene vil bli en solid forbedring fra dagens tilværelse. Lokalene i Horten sentrum er fra 1952, den gang huset de Horten tekniske skole. Horten har stolte skolerøtter, allerede i 1855 startet de første studentene i Norge sin tekniske utdanning her - på «Den tekniske skole i Carl Johans Værn». I dag regnes Fagskolen i Vestfold og ingeniørutdanningen ved Høgskolen i Sørøst-Norge som arvtagere av Den Tekniske Skole i Carl Johans Værn.

Defineres som studenter

- Det er viktig for oss å bli en del av campus på Bakkenteigen. Her vil våre studenter få merke at de tar en høyere yrkesfagutdanning, de vil definere seg som studenter. Vi er i antall personer en liten skole, og når vi har delt lokaler med en videregående skole, har det vært lett å ha elevhatten på. Så vi ser fram til å framstå som en egen virksomhet under eget tak, sier Arne Sundsdal.

Flyttelasset fra Horten sentrum til Bakkenteigen vil gå i månedsskiftet juli-august. De nye fagskolestudentene som i disse dager tas opp, vil dermed begynne i nye lokaler. Bakkenteigen ligger en kort kjøretur sør for Horten, altså på veien mot Tønsberg. Turen fra sentrum tar fem-ti minutter, det er også enkelt å bruke sykkel hit.