- Bredere grunnlag for etiske og faglige vurderinger

– Utdanningen har gjort meg bedre både som pleier og som person. Jeg forstår mer, jeg har fått et bredere grunnlag for etiske og faglige vurderinger, forteller Inger Kristin Gravdahl i dette studentportrettet.
inger_kristin_gravdahl_fagskolen_innlandet
– Utdanningen har gjort meg bedre både som pleier og som person, sier Inger Kristin Gravdahl.

Navn: Inger Kristin Gravdahl

• Alder: 45
  • Jobb: Hjelpepleier og demenskontakt, ansatt i Vestre Toten kommune
  • Studerer: Helsefag (deltid), demens- og alderspsykiatri, Fagskolen Innlandet, Gjøvik

- Jeg tok helse- og sosialfag og hjelpepleierlinjen på videregående skole, og jeg har i mange år jobbet som hjelpepleier, mye som nattevakt.

Jeg begynte på Fagskolen Innlandet høsten 2015 fordi jeg ønsket økt faglig kompetanse. Omfanget av demens øker i Norge, og flere syke plasseres i omsorgsboliger. At det ble studier på Fagskolen Innlandet, var en selvfølge. Jeg bor nær skolen, og den har et godt omdømme.

Utdanningen har gjort meg bedre både som pleier og som person. Jeg forstår mer, jeg har fått et bredere grunnlag for de mange etiske og faglige vurderinger som må gjøres på dette feltet.

En dag i uken er vi fysisk til stede på skolen, og praksisperioden på ti uker tilbragte jeg i en bolig for pasienter med demensdiagnose. Arbeidsmengden på skolen var nok høyere enn jeg forventet, det er innleveringer, drøftinger m.m. Men jeg syntes det gikk greit. Det er fint at det stilles krav, vi er jo her for å lære. Når vi er ferdige på skolen i mai, skal jeg fortsette i jobben min – rik på nye erfaringer og med økt faglig innsikt.