– Et steg oppover – retning prosjektledelse

– Lærerne er genuint interesserte i faget, og de er flinke til å lære bort. Så dette er mitt smarteste valg hittil, forteller Håvard Joranger i dette studentportrettet.
haavard_joranger_fagskolen_osloakershus
– Vi har en obligatorisk utplasseringsperiode i en bedrift, det gir en gyllen mulighet til å få en fot innenfor, forteller Håvard Joranger. Foto: Terje Heiestad.

Navn: Håvard Joranger

• Alder: 25
  • Jobb: Utdannet rørlegger, søker ny jobb etter fullført studium
  • Studerer: BIM-teknikk, installasjon, Fagskolen Oslo og Akershus

- Jeg gikk på videregående skole i Sogndal, med fagene bygg/anlegg og klima/energi/miljø. Etter læretid i Årdal fikk jeg fagbrev som rørlegger. Siden jeg alltid har vært interessert i pc’er og programmering, og siden jeg lenge har hatt en plan om å videreutdanne meg, tok jeg et søk blant fagskolene for å se om noe der kunne passe for meg.

Da jeg fikk øye på BIM-studiet, forsto jeg at dette var midt i blinken, helt perfekt for meg. Så jeg søkte og fikk begynne høsten 2016. Jeg håper at utdanningen kan bety et steg oppover – retning prosjektledelse.

Studiet så langt er helt suverent. De fleste av medstudentene er i alderen 23+, og alle er veldig interesserte i å lære. Lærerne er genuint interesserte i faget, og de er flinke til å lære bort. Så dette er mitt smarteste valg hittil!

Vi har en obligatorisk utplasseringsperiode i en bedrift, det gir en gyllen mulighet til å få en fot innenfor. Lærerne sa tidlig til oss at bedrifter også vil banke på døra, BIM-studenter er ettertraktede. Flere og flere får øynene opp for BIM, i flere prosjekter kreves det i dag bruk av BIM. Det er en relativt ny måte å prosjektere på, og det betyr at ting ikke er ferdig utviklet, at det er mye nytt og spennende å finne ut.