Fagskolen Innlandet fyller 50 – og vil vokse videre

Det er en tungvekter som kommende helg feirer 50-årsjubileum: Fagskolen Innlandet er landets største offentlige fagskole og kan skilte med det bredeste studietilbudet.
«Gjøvik-tekniker’n» skulle vise seg å være en livskraftig plante. I dag rommer skolen over 1000 studenter. De fleste av dem holder til på moderne «Campus Kallerud». Foto: Terje Heiestad

1968 er gått inn i historien som et merkeår: Dette var året da studentopprøret i Europa, eller ungdomsopprøret som det også kalles, startet. Det var et kraftig nei til autoriteter og gubbevelde, mye gammelt skulle rives ned og erstattes av noe nytt og friskere. På Gjøvik var det atskillig roligere, men også her skulle det handle om studenter og noe nytt: Gjøvik Tekniske Fagskole ser dagens lys.

«Gjøvik-tekniker’n» skulle vise seg å være en livskraftig plante. I dag rommer skolen over 1000 studenter. De fleste av dem holder til på moderne «Campus Kallerud» en drøy kilometer fra Gjøvik sentrum, men skolen har studietilbud også på Eidsborg, Hamar, Lillehammer, Trysil, Hvam, Storsteigen, Røros, Nome og Ål. Studiene finnes innen en rekke fag; her er agroteknikerutdanning, økonomi, logistikk, bygg/anlegg, elektro, TIP, helsefag – fordelt på heltid, deltid og nettstudier.

Ambisjoner

Dagens skole er altså atskillig mer vidtfavnende enn den opprinnelige «tekniker’n». Den er en sammenslåing av fagskolene i Hedmark og Oppland, og har naturlig nok fått navnet Innlandet. Og det er en ambisiøs skole: Nylig ble skolen tildelt «Utdanningskvalitetsprisen for fagskoler» og en million kroner, en pris som Kunnskapsdepartementet står bak og som belønner fremragende arbeid med utvikling av utdanning. Et arbeid som foregår i nær kontakt med det lokale næringslivet; i kort avstand fra skolen ligger noen av Norges mest teknologisk avanserte industribedrifter.

Så på fredag 7. desember blir det fest. 50 fremgangsrike år skal markeres, på en skole som stadig vokser og offensivt satser på utvikling og kvalitet. Skolefolk, fylkespolitikere og annet fint folk skal samles, og programmet lover «historier fra en svunnen tid, anekdoter, musikk og deilig mat».