Livet etter Fagskolen Innlandet

Hvordan oppleves det å studere ved Fagskolen Innlandet? Hva skjer etter studiene? Vi har tatt en prat med tre tidligere studenter.
Fagskole elektro
Fagskoleutdanning innen elektrofaget gir deg store muligheter i et arbeidsmarked hvor det er stor etterspørsel etter spesialkompetanse. Både fastlands- og offshoreindustri er aktuelle arbeidsplasser

Her kan du lese hvordan tre tidligere studenter selv beskriver tiden under og etter studiene ved Fagskolen Innlandet.

Kent Are Kristiansen (Bygg)

Jeg er 27 år, gift og bor i Moelv.

Nå er jeg prosjektsjef i Woodcon AS, som er en ledende leverandør av massivtre og limtre til alle typer byggeprosjekter i Norge, og etter hvert hele Skandinavia.

Jeg har fagbrev som tømrer, og før jeg begynte på fagskolen, drev jeg blant annet et enkeltmannsforetak, hvor oppussing av butikker og hoteller var en stor del av virksomheten. Utdanningen på fagskolen ble avsluttet våren 2014. Den åpnet for meg en helt ny verden av muligheter. På fagskolen fikk jeg et godt grunnlag i økonomi, styring og prosjektledelse samt beregning og kalkulasjon. Dette har i ettertid gitt meg mulighet til å drive bedrift selv og skape arbeidsplasser for andre, samt at jeg ble headhuntet til stillingen som jeg har i dag.

Fagskoleutdanningen min var veldig relevant i forhold til de arbeidsoppgaver jeg har hatt senere. Jeg trivdes også veldig godt. Fagskolen på Gjøvik var et godt utdanningssted med høy kompetanse på de ansatte og med et flott miljø hvor alle ble tatt vare på.

Lars Sivesindtajet (elektro/automasjon)

Jeg er 40 år og har samboer og ei jente på 6 år.

Min nåværende jobb er i Sweco Norge AS, avd. Gjøvik, et rådgivende ingeniørfirma.

Stillingen jeg har, var utlyst for sivilingeniører eller tilsvarende, men jeg tok sjansen og søkte på jobben og fikk den. Uten fagskolen hadde dette vært uoppnåelig. Det er viktig å være stolt av sin utdanning fra fagskolen. Den åpner for mange muligheter, også på et høyere nivå enn man i utgangspunktet tenker.

Utdanningen jeg fikk på fagskolen, har vært høyst relevant i min nåværende jobb. Man får en bred kompetanse, noe som gjør at man blir attraktiv som medarbeider innenfor mange typer jobber.

Det jeg kunne ønske meg mer av i utdanningen, er en større grad av samarbeid med bedrifter under hele studiet, særlig med tanke på prosjektarbeid.

En ting til slutt: tittelen fagskoleingeniør er viktig for anerkjennelse i arbeidslivet. I tillegg ser jeg det som viktig at skolen arbeider for å få etablert en utdanning som fører til status som yrkesbachelor.

Kent Håvard Aasland (Elektro)

Jeg er 31 år, gift og har tvillinger på 7 år.

Min nåværende stilling er avdelingsleder el/automasjon ved tremassefabrikken MMKarton FollaCell AS i Follafoss i Nord- Trøndelag. Jeg har tidligere jobbet i denne fabrikken som automatiker.

Jeg tok fagskolen som fireårig nettstøttet utdanning og var ferdig i 2014. Disse årene var tøffe, mye jobbing, men de ga meg mye. Det ble naturligvis ekstra hardt med kone og barn hjemme å ta meg av. Men det var en fin tid, mye faglig input og den ga meg mange nye, gode kontakter.

Fagskoleutdanningen har vært veldig relevant for meg i forbindelse med min nåværende jobb. Den har gitt meg faglig fordypning og bedre innsikt i det å være leder. Den var også helt nødvendig for å få tatt installatørprøven.

Nettstøttet utdanning er et veldig godt tilbud for oss med familie og lang vei til skolestedet. Men det er viktig at samlingene strekker seg over tre dager hver gang, slik at en får utnyttet tiden på skolen mest mulig effektivt.