Lover 25 millioner til nye fagskole-plasser

Både regjeringen og opposisjonen vil ha økt satsing på yrkesfagene.
Torbjørn Røe Isaksen
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil gjøre 2018 til «et skikkelig år for yrkesfag». Men Arbeiderpartiets Trond Giske er lite imponert og vil ha en langt mer ambisiøs politikk for yrkesfagene. Foto: Terje Heiestad

Som en forsmak – eller lekkasje - fra kommende statsbudsjett lover Høyre og Fremskrittpartiet å bevilge 25 millioner kroner til nye studieplasser i fagskolene.

Det er i en samtale med Dagbladet at løftene om fagskolesatsing kommer fram. Både finansminister Siv Jensen og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier de vil gjøre 2018 til «et skikkelig år for yrkesfag». De vil bruke 40 millioner kroner på å øke kvaliteten i undervisningen, rekrutteringen til fagene og antallet lærlingplasser. Og i tillegg skal altså fagskolene tilføres 25 ekstra millioner for at disse skal opprette flere studieplasser.

Regjeringens «pakke» på i alt 65 millioner kroner skal bestå av rekruttering av flere lærebedrifter (13,6 mill.), en «lektor 2-ordning» for yrkesfag (10 mill.kr.), hospiteringsordning for lærere (5 mill.), desentralisert yrkesfaglærerordning (10 mill.) og altså 25 millioner til fagskolene.

Selv om Jensen og Røe Isaksen sier de har gjennomført tiltak for yrkesfag for rundt 600 millioner kroner de siste fire årene, er Trond Giske fra Arbeiderpartiet lite imponert, ifølge Dagbladet.

- Det er nå 3000 færre elever på yrkesfag enn det var når regjeringen overtok. Det er alvorlig, og derfor vil Arbeiderpartiet ha en langt mer ambisiøs politikk for yrkesfagene, sier han.

Ap har lovet en milliard kroner over fire år til å styrke yrkesfagene.

- Vi vil ha læreplass til alle, utstyrsløft og vi vil gjøre skolen mer praktisk, for å nevne noe. Vi må ha et virkelig yrkesfagløft, og store ambisjoner for fremtiden. Det fortjener både elever og lærere, sier Giske.

Uansett hva summene blir i kommende statsbudsjett: Enigheten er stor om at norsk arbeidsliv vil ha et stort behov for folk med yrkesfag-utdanning i årene som kommer. Fagfolk til teknikk og industriell produksjon, bygg og anleggsarbeid og helsefag vil særlig bli etterspurt, i ifølge SSB og det nylig fremlagte NHOs kompetansebarometer.

ONF, Organisasjon for Norske Fagskolestudenter, kaller budsjettlekkasjen om de 25 millionene for "gledelige nyheter".

- Vi har fremmet opptrapping i antall studieplasser på fagskolene, og det er positivt at regjeringspartiene nå vil prioritere dette på neste års statsbudsjett, sier Silje Kjørholt, leder i ONF. Hun peker på at studietilbudet hos fagskolene skal svare på konkrete behov i arbeidslivet, og at det trengs flere studenter til både bygg og tekniske fag, helse og oppvekstsektoren.