Mangel på fagfolk bremser bedriftene!

Tre av ti NHO-bedrifter melder om at mangel på kvalifisert arbeidskraft hindrer dem i å ekspandere.
Byggeplass Fredrikstad
30 prosent av NHO-bedriftene ser nå mangelen på arbeidskraft som et stort problem. Det gjelder først og fremst bedrifter innen byggenæringen og hotell- og restaurantbransjen. Foto: Terje Heiestad

Det er i NHOs ferske konjunkturrapport at mangelen på fagfolk dokumenteres. Undersøkelsen er altså gjort blant NHOs medlemsbedrifter, og stadig flere av dem rapporterer at de hindres i å investere eller ekspandere fordi de ikke har tilgang på folk med egnet fagkompetanse.

Rapporten baserer seg på svar fra ca. 2000 bedrifter. Det understrekes fra NHO at tallene kan være usikre, men hele 30 prosent av bedriftene ser nå mangelen på arbeidskraft som et stort problem. For bare to år siden var tallet klart lavere; 20 prosent rapporterte om dette problemet.

Det er først og fremst bedrifter innen byggenæringen og hotell- og restaurantbransjen som melder om mangel på kvalifisert arbeidskraft.

Arbeidsminister Anniken Hauglie har i Dagens Næringsliv kommentert undersøkelsen, og hun understreker hvor viktig yrkesfag i dag er:

- Behovet for faglærte er stort, særlig i byggesektoren. Regjeringen gjennomfører derfor et yrkesfagløft. Og la det ikke være tvil: Yrkesutdanning er like viktig som universitetsutdannelse, og mesterbrev er like bra som mastergrad, sier Hauglie til DN.

Johannes Sørbø, seniorrådgiver i Nav, sier til DN at det er mye å hente på å hjelpe arbeidsledige til å bygge riktig kompetanse:

- En relativt stort gruppe har droppet ut fra skolen, og mange av disse har vært på vei til å ta fagbrev. I dag er det nettopp fagarbeidere det er stor etterspørsel etter. Det er dermed tydelig at det kan være mye å vinne på å få flere til å ta fagutdannelsen de har begynt på, sier Sørbø.

Den ferske konjunkturrapporten bekrefter funnene i NHOs kompetansebarometer som ble offentliggjort tidligere i høst. Også der fremgikk det at mange bedrifter ønsker flere fagarbeidere. Ønsket om flere fagskoleutdannede var stort.