Nyskaping på Kongsberg

«World class» sier de fagansvarlige entusiastisk. Og snakker om det nye studietilbudet på Fagskolen Tinius Olsen i Kongsberg.
«Industriell digitalisering» heter det nye studiet ved Fagskolen Tinius Olsen i Kongsberg. Studiet vil inneholde ulike fordypningsemner som autonome systemer og tingenes internett. Foto: AdobeStock.

«Industriell digitalisering» heter den nye linjen som nylig er blitt godkjent av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Studiet skal gi kunnskaper og ferdigheter for å planlegge, prosjektere, drifte og vedlikeholde moderne produksjonssystemer. Et studium som er blitt til i nært samarbeide med Kongsberg-industrien.

- Ikke engang næringslivet visste hva de trengte for to år siden, sier Jonny Pettersen, fagleder for utvikling på Tinius Olsen, til bfk.no. Han peker på at Kongsberg-industrien bruker slagordet «World class» om sine tjeneste og produkter, og at skolen gjerne vil ha de samme ambisjonene. Stikkordene for det nye studietilbudet er framtidens arbeidsliv og krav.

Studiet vil inneholde ulike fordypningsemner, blant dem er autonome systemer og tingenes internett. Viktige innslag vil være laboratorium- og prosjektarbeid. Et helt nytt laboratorium, som etter planen skal bli blant de mest moderne i Europa, vil stå klart til studiestart høsten 2018. Skolen har bl.a. en drøm om å utvikle en app som kan styre roboter i lab’en utenfra.

- Vi ser for oss at vi ikke bare tenker tradisjonell skoledrift, men at vi også tilpasser moduler og driver skreddersøm til hva næringslivet faktisk trenger, sier skolens rektor Eirik Hågensen til bfk.no. Han understreker at skolen vil samarbeide med annen høyere utdanning, ikke minst med Høgskolen i Sørøst-Norge som fagskolen er samlokalisert med på Kongsberg.

Studiestart vil altså være høsten 2018, og det tas sikte på å opprette en klasse med ca. 30 studenter. Utdanningen er to-årig.