Positiv – og litt avventende – mottakelse

<p>Studentene er glade for satsingen på fagskolene. Men studiepoeng-navnet forvirrer. Fagskolerektorene ønsker seg helst 100.000 studenter, men ser mye positivt i stortingsmeldingen.&nbsp;</p>
Stortingsmeldingen om fagskolene får overveiende positiv mottakelse av (fra venstre) Marianne Andenæs, leder i Norsk studentorganisasjon, Silje Kjørholt, leder i Organisasjonen for norske fagskolestudenter, og Tone Sønsterud, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og medlem av utdanningskomiteen.

– Innholdet i meldinga svarer langt på vei på hva fagskolesektoren selv har pekt på som viktig for at sektoren skal kunne utvikle seg og oppnå den status den fortjener og trenger, sier rektor ved Fagskolen Telemark, Jens Christian Thysted. Fagskolen Telemark samarbeider nært med de andre offentlige fagskolene på Østlandet (i Østfold, Vestfold, Oppland, Buskerud og Oslo/Akershus)

– Slik vi leser stortingsmeldingen, er regjeringens visjon at fagskoleutdanning på sikt skal være mer attraktiv, ha flere studenter, større fagmiljøer, dessuten at fagskolesektoren som helhet skal være mer synlig og mer ettertraktet i arbeidslivet. Rektorene i fagskolene på Østlandet er enige i at tiltakene som foreslås vil bidra til å oppfylle denne visjonen, sier Thysted. Han mener de viktigste tiltakene er at finansieringsmodellen forbedres, at det innføres studiepoeng, at studentene får styrket sine rettigheter betydelig og at maksimumslengden for fagskolestudier foreslås utvidet fra to til tre år. Men rektoren hadde gjerne sett at meldingen var enda mer offensiv:

- Meldingen gir mulighet for en vekst i sektoren, men innenfor trange rammer. Den vil ikke kunne endre det faktum at det er en ubalanse i høyere utdanning. Fagskolene har i dag 15.000 studenter, mens universitets- og høyskolesektoren har 250.000 studenter. Dagens melding omsatt i praktisk politikk kan kanskje føre til en dobling av student-tallet i fagskolene. Det er bra. Men det burde være 100.000 studenter i sektoren, sier Jens Christian Thysted.

Studentene: Viktige tiltak

– Tiltakene regjeringen foreslår for fagskolene, som en høyere yrkesutdanning og studiepoeng, er viktig for studentene. Fagskolen har vært nedprioritert, og vi trenger nå en ekstra satsing for å få flere unge til å velge fagskolestudier, sier Silje Kjørholt, leder i Organisasjonen for norske fagskolestudenter, ONF.

– Lav finansiering og svake vilkår for studentene har gjort utdanningen mindre attraktiv. Studentene i fagskolen har ikke hatt rett til velferdstjenester gjennom studentsamskipnadene. Fagskolen er ikke anerkjent som høyere utdanning, og studentene har heller ikke blitt tildelt studiepoeng eller grad for utdanningen. Fagskolen er viktig for norsk økonomi og verdiskaping. Derfor må studentene få gode vilkår slik at utdanningen blir et attraktivt studievalg, påpeker Kjørholt. Men hun kaller det «en stor utfordring» at eierskapet for offentlige fagskoler ikke flyttes til staten, men forblir hos fylkeskommunene og at det er de som får ansvaret for å opprette nye studietilbud. ONF-lederen oppfordrer regjeringen til å våge å sidestille yrkesfaglig utdanning med de akademiske.

– De har forskjellige kvaliteter, men må prioriteres likt fordi samfunnet trenger begge deler.

Navneendring forvirrer

I Norsk studentorganisasjon (NSO), som omfatter studentene ved landets universiteter og høyskoler, heter det at stortingsmeldingen foreslår mange viktige og gode grep for å heve kvaliteten og styrke fagskolens egenart.

– Men det er overraskende at regjeringen med et pennestrøk vil gjøre fagskolepoeng til studiepoeng, når de selv sier at fagskolepoeng styrker egenarten. Navneendringen vil skape forvirring for både studenter, universiteter og høyskoler, men ikke minst for arbeidslivet, sier leder av NSO, Marianne Andenæs.

NSO oppfordrer derfor Stortinget til å se bort fra en symbolsk navneendring som vil gi to typer studiepoeng og heller fokusere på tiltakene for reell kvalitetsheving i fagskolene og overgangsordninger til universiteter og høyskoler.

Arbeiderpartiet: Positive signaler

Tone Sønsterud, medlem av Stortingets utdanningskomité for Arbeiderpartiet, har ventet lenge på stortingsmeldingen.

– Jeg har ennå ikke fått lest den, men mye av det som signaliseres, er positivt, bl.a. om studentenes rettigheter. Vi er dessuten opptatt av å bevare fagskolenes egenart. Meldingen virker uklar om eierskapet, men vår holdning er at arbeidslivet må delta enda sterkere i skolenes hverdag enn i dag, og skolene må ha en klar lokal forankring, sier Sønsterud. Hun påpeker at Arbeiderpartiet i sitt budsjettforslag for 2017 ønsker 1000 nye studieplasser i fagskolene.