– Praksisnær og relevant utdanning

– For meg personlig var det også spennende å bygge videre på matematikken, og fagskolen ga meg mulighet til fordypning i elektronikk; kretser, transmisjonslinjer, forteller Kim André Aasgård i dette studentportrettet.

Navn: Kim André Aasgård

• Alder: 36
  • Jobb: Produktansvarlig i Relacom Alna, Oslo
  • Studerte: Elektronikk (deltid), Fagskolen i Vestfold

- Jeg startet med elektronikklinjen på St. Hallvard vgs i Drammen, ble lærling hos Telenor Installasjon og fikk fagbrev som telekommunikasjonsmontør i 1999.  Etter å ha jobbet flere år i Relacom, de siste årene som produktansvarlig, har jeg lenge kjent til fagskolene, men det var særlig kolleger som tipset meg om hvor nyttig dette studiet kunne være.

I 2014 fikk jeg muligheten til å begynne på Fagskolen i Vestfold, og valgte elektronikk, bygningsautomasjon og EKOM. Min arbeidsgiver oppmuntrer de ansatte til å videreutdanne seg, og la til rette for at jeg kunne være på skolen to dager i uken. Det fleksible opplegget på fagskolen gjorde at jeg kunne kombinere jobb og utdanning.

De to årene på fagskolen har først og fremst gitt meg et helhetsperspektiv, både på ledelse, prosjektledelse, bedriftsøkonomi og det å gå i dybden på det tekniske. I hovedprosjektet valgte vi å utvikle et nytt produkt, hele veien fra skissebordet til ferdig løsning. Dette var veldig nyttig, spesielt med tanke på at jeg har produktansvar i Relacom. En annen grunn til at jeg tok fagskolen, var at jeg fikk viktige papirer og ble EKOM-sertifisert.

For meg personlig var det også spennende å bygge videre på matematikken, og fagskolen ga meg mulighet til fordypning i elektronikk; kretser, transmisjonslinjer o.l. Jeg anbefaler alle å ta denne utdanningen, den er både praksisnær og relevant.