Slo et slag for åpenhet

<p>At fagskolestudier kan være mer enn å tilegne seg egen kunnskap, ble nylig demonstrert på Fagskolen i Vestfold. På Verdensdagen for psykisk helse, som her i Norge er vår største opplysningskampanje for psykisk helse, inviterte studentene til en markering på skolen.</p>
Fagskolen i Vestfold
På Verdensdagen for psykisk helse, som her i Norge er vår største opplysningskampanje for psykisk helse, inviterte studentene ved Fagskolen i Vestfold til en markering på skolen. Foto: Fagskolen i Vestfold

Initiativet kom fra studentene som tar videreutdanning i Psykisk helsearbeid og rusarbeid. De hadde særlig invitert elevene på den videregående skolen i Horten, den er samlokalisert med fagskolen, og hele 250 elever stilte opp. Tema for årets dag var «…fordi livet forandrer seg…», og dette ble bl.a. belyst ved å arrangere en quiz og med Stigespillet, et spill som på uhøytidelig vis kan være et godt utgangspunkt for samtaler om at livet for de fleste går opp og ned. Teknologi og sosiale medier bidrar i dag til at vi opplever  endringene som flere og kanskje raskere, og hvordan vi møter dem, vil påvirke vår psykiske helse. Stadig flere nordmenn opplever ulike former for psykiske problemer gjennom livet.

En godt verktøy i denne situasjonen er åpenhet og samtaler. Studentene åpnet derfor skolens kantine der de serverte nystekte vafler, og de bød også på kaker og boller de selv hadde laget. Det ble dessuten delt ut reflekser (viktig å bli sett, også som menneske) og buttons med innskriften «Jeg er mer enn INSTA» (altså Instagram).

– Jeg er utrolig stolt av studentene våre. De er kunnskapsrike, vennlige og imøtekommende, og de skaper gode relasjoner med det de gjorde på Verdensdagen. Studentene har fortalt om samtaler som handlet generelt om livet og hva som var viktig. Noen hadde også behov for å dele litt mer om livet sitt og utfordringer. Våre studenter var der, lyttet og viste at de brydde seg. Det er godt å vite at de som utdanner seg innen helse, er godt kvalifiserte og har personlige egenskaper som feltet trenger, sier Sigrid Lian, faglærer i helsefag.