Søker-«boom» på fagskolene

Studentene strømmer til Fagskolen Innlandet: Skolen har nesten 50 prosent flere søkere enn i fjor. Også de andre offentlige fagskolene på Østlandet melder om økt interesse.
Statistikkene fra de siste årene viser at de offentlige fagskolene er inne i en solid oppgangsperiode. Fagskolen i Østfold har siden 2013 opplevd 60 prosent økning i søkning og studentmasse. Fagskolen Oslo Akershus, som er landets nest største, har i samme periode vokst med ca. 25 prosent.

- Helt vanvittig bra!

Slik kommenterer studentrådsleder Torstein Gaasdalen på Fagskolen Innlandet tallene som viser hvor mange som nå vil bli hans medstudenter. Med 977 såkalte primærsøkere nesten dobler skolen søkerantallet fra i fjor, og landets største fagskole bekrefter dermed sin popularitet – mer enn forventet. Størst økning er det i de tekniske fagene.

Mye oppmerksomhet

Skolens konstituerte rektor, Frank-Jørgen Vangen, er overrasket over den store framgangen, men peker i Oppland Arbeiderblad på at fagskolene har fått mye oppmerksomhet i det siste, at det har vært en politisk vilje til å få skoleslaget opp og fram. I tillegg har skolen selv jobbet målbevisst med å bli lagt merke til, både blant kommuner, bedrifter og publikum generelt.

Også de andre offentlige fagskolene på Østlandet ser pene plusstall i årets søkermasse. Fagskolen i Vestfold har 37 prosent flere søkere på sine eksisterende linjer, og et nyopprettet elektrotekniker-studium har allerede en solid venteliste. Fagskolen Tinius Olsen på Kongsberg, som tilbyr tekniske fag, melder om 20 prosent flere søkere. Fagskolen i Østfold rapporterer om 10 prosent økning, mest populært er oppvekstfag og tekniske fag. Fagskolen Oslo Akershus har fått 5,6 prosent flere søkere enn i fjor. Fagskolen Telemark, som hadde en kraftig økning i fjor, har omtrent samme søkertall i år.

Statistikkene fra de siste årene viser at de offentlige fagskolene er inne i en solid oppgangsperiode. F.eks. har Fagskolen i Østfold siden 2013 opplevd 60 prosent økning i søkning og studentmasse. Fagskolen Oslo Akershus, som er landets nest største, har i samme periode vokst med ca. 25 prosent. Det er særlig nettbaserte studier og deltidsstudier som opplever vekst.

Øker antallet studieplasser

Kunnskapsminister Jan Tore Sanner har nylig lansert en «pakke» for opprustning av fagskolene. 22 millioner kroner er bevilget for å øke antallet studieplasser med 638 allerede i år, og det samme antallet nye plasser er planlagt neste år. Særlig skal fagskoleplassene i Oslo bli flere, her kommer det 150 nye i år.

Men satsingen er ikke like sterk overalt. I Oppland fylke er det lagt opp til bare 23 nye fagskoleplasser i år. Fagskolen Innlandet, som har hovedkvarter på Gjøvik og som nå altså opplever en voldsom tilstrømning av søkere, har et ønske om å opprette langt flere studieplasser enn de 23 som tildelingen tilsier.

- På bygg- og treteknikk har vi søkt om å få 30 nye studieplasser, på datalinjen ønsker vi 30 nye, for å nevne noe. Vi har fått fylkets 23 plasser og er glade for det, men vi vil altså gjerne ha mange flere, sier kst. rektor Frank-Jørgen Vangen.