Sterkere, lettere og smartere!

I en verden der alt skal gå fortere, veie mindre, være dobbelt så sterkt eller bare bruke halvparten av energien, kreves kontinuerlig produktutvikling. Noen av de mest anvendelige materialene er plast og kompositt. De benyttes stadig mer, og bransjen utvikler kostnadseffektive, sterke og miljøvennlige materialer som bearbeides med moderne prosessteknologi.
Fremtidens materialer – fremtidens utdanning
Illustrasjonsfoto: Shutterstock

I dagens moderne fly er tilnærmet hele flykroppen utviklet av lette, sterke komposittmaterialer. Den samme utviklingen ser vi i utviklingen av biler, båter, bygg, vindmøller og mange andre produkter der styrke og vekt er av betydning.

Fagskolen Innlandet på Gjøvik tilbyr nettbasert utdanning innen kompositt- og plastbearbeiding med en studietid på fire år. I løpet av hvert skoleår er det lagt opp til 6 samlinger på skolen. Mellom samlingene legges det opp til lærerstyrte aktiviteter via internett i tillegg til egenstudier.

Tverrfaglig

De første to studieårene består av grunnleggende fag og bruk av data for å skape en solid plattform for de etterfølgende fordypningsfagene. Fag og spesialiseringer som er vektlagt for å gi deg best mulig grunnlag etter endt utdanning, er produksjon- og tilvirkningsteknikk, produksjonsteknisk spesialisering, logistikk, elektroteknikk og produksjonsteknisk automatisering, vedlikehold, materiallære, prosjektledelse, HMS- og kvalitetsledelse, økonomistryring og markedsføringsledelse, lean m.fl. Alle fagene vektlegger dessuten utvikling innen ledelse. I hele utdanningen vektlegges gruppearbeid og tverrfaglige prosjekter. Det å jobbe sammen med noen andre gir bedre læring og økte sjanser for å lykkes.

Samarbeid med næringslivet

Fagskolen Innlandet samarbeider tett med det lokale næringsliv i form av bedriftsbesøk/ekskursjoner, og benytter deres kompetanse i form av gjesteforelesere og i utforming av tverrfaglige, virkelighetsnære problemstillinger og oppgaver. Det nære samarbeidet kan også innebære gode jobbmuligheter i etterkant. Etterspørselen etter kompetanse i kompositt- og plastfaget er stor.

Utdanningen i kompositt- og plastbearbeiding ved Fagskolen Innlandet skal utvikle studentens ferdigheter og generelle kompetanse som reflektert yrkesutøver og gjøre studenten kvalifisert for å ivareta tekniske oppgaver og lederoppgaver innen kompositt- og plastbearbeidingsindustrien.

Hvem kan søke?

Du må ha enten et aktuelt fagbrev eller ha jobbet i industrien i mer enn 5 år, gjerne med plastrelatert produksjon, men ingen forutsetning. Hovedsaken er at du gjerne vil øke den formelle kompetansen din innen dette feltet. Om du har en fagskoleutdanning fra tidligere, f.eks. innen maskintekniske fag, kan du få fritak i noen emner og kanskje begynne rett på 3. året. Ta kontakt med skolen så vurderer de kompetansen din med tanke på dette.

Søknadsfrist for oppstart august 2017 er 15. april, og du kan levere søknaden på www.vigo.no

Kopi av attester og eventuelle vitnemål/fagbrev sendes til: firmapost@fagskolen-innlandet.no
Eller med post til: Fagskolen Innlandet, Teknologiveien 12, 2815 Gjøvik