Storsamling for BIM

Interessen for BIM-faget er stor. Nå inviteres det til «Studentseminar 2019» for alle på universitet-, fagskole-, arkitekt- og høgskolenivå.
I fjor var de over 300 studenter og nærmere 30 bedrifterpå BIM Studentseminaret. Årets arrangement den 8. februar ventes nytt storinnrykk på Kuben yrkesarena på Økern i Oslo. Foto: Fagskolen Oslo Akershus

I fjor var de over 300 studenter og nærmere 30 bedrifter, og færre blir det neppe i år. Interessen for faget BIM (Bygnings-Informasjons-Modellering) er stadig stor, og mange antas å finne veien til «BIM Studentseminar 2019» som arrangeres 8. februar.

Så det er bare å sette kursen for Kuben yrkesarena på Økern og Fagskolen Oslo Akershus denne dagen. Fagskolen er vertskap, og inviterer til en BIM-dag sammen med NTNU, OsloMet og nettverket BIMFag. De inviterte er studenter fra AHO, OsloMet, UMB, NTNU og fagskolene i Oslo og Akershus, Østfold og Buskerud. Og noen til.

Tanken er at flest mulig på denne fredagen skal få en introduksjon og lære om hvordan BIM anvendes i dagens byggebransje. Det skal handle mye om samhandling og BIM, og seminaret henvender seg særlig til dem som vil vite mer om BIM og som kanskje vurderer å studere faget nærmere.

Seminaret varer fra kl 08.30 til 14, og i tillegg til de mange innleggene bys det på et fagtorg. Her vil aktuelle bedrifter vise ulike løsninger og BIM-teknologi, og fagtorget vil gi studentene gode muligheter til å knytte kontakt med noen av bransjens fremste aktører.

Og når du tror det hele er slutt, er det ikke slutt: Etter seminaret blir det en uformell samling for alle som vil - i skybaren på Hotell33, en av Kubens nærmeste naboer.

Interessert? Du kan melde deg på her.

Foreløpig program:

• Diderik Haug, Åpning av seminaret (Statsbygg)
  • Andrea Liereng, Gjennomførbarhetsanalyser med skråstreksplaner på Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 (Norconsult)
  • Inge Handagard, Veien til BIM, og hva med anlegg? (AF)
  • Lala Lacramioara Nilsen, BIM i undervisning (NTNU)
  • Peder Bogsti, Moderne samhandling i omsorgsbygg (Skanska)
  • Jostein Berger Olsen, En parametrisk hverdag: den uunngåelige fremtiden?  (Sweco)
  • Alexander Langemyr, VR- samhandling ved hjelp av virtual reality (D10)