Styrker samarbeidet

Skoler og næringsliv på Kongsberg tror på økt samarbeide – og vil vise fram sin satsing innen industri og teknologi.
SMART industri er imponert over det samarbeidet som er utviklet mellom utdanningsinstitusjonene og næringslivet på Kongsberg. Eirik Hågensen og Hanne Hagby (t.v) er rektorer ved henholdsvis Fagskolen Tinius Olsen og Kongsberg Videregående Skole, Tone Lindberg er direktør i MGF og Stein Sandvold er daglig leder i K-Tech.

Fagskolen Tinius Olsen, Kongsberg Videregående Skole og K-Tech har etablert samarbeid med Maskingrossistenes Forening (MGF). Nå vil disse fagmiljøene på Kongsberg også delta på den store industrimessen SMART industri, på messen Vei og Anlegg, og de vil dessuten samarbeide i fagsaker.

Fagskolen Tinius Olsen og Kongsberg vgs er i dag samlokalisert i det moderne skolesenteret Kuben i Kongsberg. Med på "Kongsberg-laget» er også utdanningssenteret K-Tech, som utarbeider kurs og opplæring og eies av de tre store bedriftene Kongsberg Defence & Aerospace, TechnipFMC og GKN Aerospace.

Når SMART industri arrangeres på Norges Varemesse 17.-19. april i 2018, vil skolene være på plass for å fortelle om yrkesmulighetene innenfor industriell produksjon. De tre skolene vil også belyse det unike samarbeidet mellom opplæringsinstitusjoner og næringsliv i Kongsberg.

– Vi har er veldig glade for at vi får ta del i en slik stor happening i bransjen», sier Eirik Hågensen og Hanne Hagby, rektorer ved henholdsvis Fagskolen Tinius Olsen og Kongsberg vgs.

– SMART industri er imponert over det samarbeidet som er utviklet mellom utdanningsinstitusjonene og næringslivet på Kongsberg, og tror at mange vil være interessert i å få innblikk i de unike mulighetene dette gir både for enkeltpersoner og bedriftene», sier direktør i MGF, Tone Lindberg.