– Vi skal utdanne fagfolk også for de neste 50 åra!

Det var en sprek 50-åring som 17. oktober kunne ønske rundt 200 gjester velkommen til fest. I skolesentret Krona i Kongsberg ble det markert skikkelig at Fagskolen Tinius Olsen har utdannet fagfolk i 50 år – altså siden 1968.
I skolesentret Krona i Kongsberg ble det markert skikkelig at Fagskolen Tinius Olsen har utdannet fagfolk i 50 år – altså siden 1968.  Og ekstra stas var det at de benyttet jubileet til å signere
I skolesentret Krona i Kongsberg ble det markert skikkelig at Fagskolen Tinius Olsen har utdannet fagfolk i 50 år – altså siden 1968. Og ekstra stas var det at de benyttet jubileet til å signere en større samarbeidsavtale med Kongsberggruppen. Foto: Fagskolen Tinius Olsen

– Vi har samlet studenter og gjester fra næringsliv, kommunen, organisasjoner og støttespillere. Og ekstra stas er det at vi kan benytte jubileet til å signere en større samarbeidsavtale med Kongsberggruppen, sier Eirik Hågensen, skolens rektor.

Fagskolen Tinius Olsen er en teknisk fagskole som tilbyr utdanning i teknikk og industriell produksjon, bygg og anlegg, data og elektrofag. Rektor påpeker at både utvikling og stabilitet kjennetegner 50-åringen:

Moderne laboratorier

- Fagskolen har jo som skoleslag utviklet seg, vi har bl.a. fått studiepoeng og en stor grad av digitalisering, og våre moderne laboratorier tar del i disse endringene. Men mye av grunntanken er beholdt, det handler om skolens nærhet til bedrifter og det lokale næringsliv, sier Hågensen. Som synes det er vanskelig å spå om de neste 50 år:

- Å se bare fem år framover i dag er langt. Men jeg tror vi vil få oppleve en økt tverrfaglighet, selv om det alltid vil være plass for fagutdanningen. Å levere en utdanning som kombinerer praksis og teori vil være relevant også de neste 50 årene, sier Hågensen.

Fagskolen Tinius Olsen flyttet sommeren 2015 inn nye lokaler i Krona; Kongsbergs nye kultur- og kunnskapssenter. Skolen er i dag samlokalisert med Høgskolen i Sørøst-Norge.

Kongsbergs store sønn

Hvem Tinius Olsen var? Han var en av Kongsbergs «store sønner», født i 1845, i dag æresborger og plassert på sokkel i byens sentrum. I 1879 startet han sin egen bedrift, Tinius Olsen Testing Machine Company i USA, der framstilte han maskiner for materialprøving. Bedriften ble en suksess. Så den sterkt religiøse Tinius ble en rik mann – og han glemte aldri sin fødeby. Gavene han ga til byen var store, de kalles rett og slett «enestående i norsk utvandringshistorie». Ikke minst ville han gi byen en skole; en teknisk skole. I 1968 ble skolen åpnet i Kongsberg sentrum, og Tinius-navnet følger stadig skolen. Familien Olsen, nå i femte generasjon, har hele tiden holdt kontakten med skolen og donerer utstyr. Representanter for Tinius Olsen Company var tilstede også under 50-årsfeiringen.