
Fem ekspertutvalg er blitt bedt om synspunkter på dagens yrkesopplæring i våre videregående skoler. Da de nylig leverte sine rapporter til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, inneholdt de flere forslag om forandringer. Sentralt står ønsket om bedre rekruttering – fordi det i dag rekrutteres for dårlig til flere yrker.
Et av utvalgene, Yrkesfaglig utvalg for bygg, industri og elektro, foreslår at tiltak må settes inn allerede i grunnskolen – ved å styrke de praktiske og estetiske fagene der. Dessuten må ungdomsskolene trekkes inn i samarbeidet med de videregående skolene og arbeidslivet – og dessuten må samarbeidet mellom skole og arbeidsliv profesjonaliseres. Lærlingeordningen fremheves som viktig, og rammevilkårene for lærebedriftene må sikres bedre enn i dag – for å sikre likebehandling. Utvalget foreslår også at myndighetene sørger for en ordning som sikrer at bedrifter kan ta inn lærlinger i økonomiske nedgangstider.
Det påpekes også at den teknologiske utviklingen nå går så raskt at skolene risikerer å bli hengende etter. Dagens lover og forskrifter gjør det tidkrevende å justere læreplaner, og det bør derfor utvikles prosedyrer som gjør det enklere å endre disse.
Et annet yrkesfaglig utvalg (for reiseliv, matproduksjon og primærnæring) mener at dagens ordning med fagbrev må forbedres. Utvalget peker på at mange fagbrev er lite attraktive både for elever og arbeidsgivere, og på flere arbeidsfelter er etterspørselen etter fagbrev svært liten. Utvalget foreslår bl.a. at yrker som kokk og servitør skal bli reserverte titler, og at det bør jobbes med å høyne yrkenes status.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier i en kommentar til NRK om rapportene at mange i arbeidslivet føler «en mismatch innen en del fag» og at det er «usikkerhet om fagbrevene inneholder det arbeidslivet spør om». Han understreker at arbeidet med rapportene nå vil inngå i en lang prosess der også partene i arbeidslivet skal delta.
Siden rapportene tar for seg yrkesopplæringen i videregående skole, er fagskolenes rolle lite kommentert. Men bl.a. i anbefalingene fra utvalget for bygg, industri og elektro tas det til orde for å legge om dagens ordning med fagskolepoeng:
«For å kunne rekruttere ungdommen til fag- og yrkesopplæringen og samtidig hindre blindveier i opplæringen anbefaler utvalget at poeng fra teknisk fagskole skal gi faglig uttelling i universitets- og høyskolesektoren.»