Rehabilitering av verna konstruksjoner i betong, mur og puss

Behovet for rehabilitering og vedlikehold av eksisterende bygg- og anleggs-konstruksjoner er omfattende. Det er et stort behov for håndverkere med spesialisert kompetanse innen feltet. Det stilles i dag stadig sterkere krav til dokumentert kompetanse for å få lov til å jobbe med vernede konstruksjoner. Denne utdanningen er initiert og godkjent av bransjene og gir uteksaminerte studenter denne etterspurte kompetansen.

Utdanningen skal utvikle håndverkerens kompetanse innen praktisk rehabilitering for bygninger og anlegg som er bygget med materialer, teknikker og metoder som normalt ikke inngår i dagens fagopplæring. Ved arbeid på bygninger og anlegg som er fredet eller har annet formelt vern, stilles det antikvariske krav til gjennomføring av prosjektet. Håndverkeren er nøkkelpersonen når verneverdige bygninger og anlegg skal istandsettes.
Utdanningen skal bidra til spesialfaglig kompetanse og gi økt faglig trygghet og utdanningen har hovedfokus på byggeskikk, metoder, teknologi og materialer i bruk fra ca. år 1830 og framover.

Se hvilke fagskoler som tilbyr utdanningen på høyre side