Automatisering

Alt som kan automatiseres, kommer til å bli det. Prosesser i industrien og automasjon i bygninger er selvsagte i en slik utvikling, men også mange andre fagområder kommer til å bli berørt. Automasjonssystemer blir mer og mer aktuelt i moderne industri, og behovet for fagpersoner er økende.

Faget automatisering er høyteknologi i praksis og et fagområde i rivende utvikling. Faget krever innsikt i mange fagområder, og utdanningen legger vekt på en helhetlig tilnærming til faget, med både teori, kreativitet og praktiske ferdigheter. En fagskoleingeniør innen automatisering må ha både solid praksis og en oppdatert teoretisk utdanning. Fordypningen kan omfatte følgende områder: reguleringsteknikk, teknisk kybernetikk, styring, reguleringsteknikk, instrumentering, PLS- programmering, feltbus-systemer, prosesskontroll og overvåkning.

Se hvilke fagskoler som tilbyr utdanningen på høyre side eller i undervisning.