Studiet vil ta utgangspunkt i konkrete problemstillinger og behov direkte knyttet til prosessene i forretninger innen faghandel optikk. Tilbudet er basert på behovene som er beskrevet av sentrale aktører i bransjen. Det faglige innholdet i kursene vil knyttes til disse problemstillingene, og både oppgaver underveis og avsluttende oppgave vil være prosessbaserte innleveringer som skal bidra til økt forståelse og forbedring av casene de jobber med.
Optoteknikk studiet vil gi kompetanse for å møte dagens behov og forståelse for endringene som kommer basert på faglig utvikling, digitalisering og grønt skifte. Dette vil forberede arbeidstakerne for endring og forhåpentligvis motivere og legge til rette for ytterligere deltakelse i arbeidslivet.
Studiet er tilrettelagt for å kunne gjennomføres ved siden av full jobb.
Kompetanse og jobbmuligheter
Hensikten med å utdanne optoteknikere er å sikre at personer som er ansatt i optometriske forretninger kan få en solid bakgrunn som gir forståelse for hva som skjer på synsprøverommet, øker den grunnleggende forståelsen om brilleglass, øyets anatomi og får en basiskunnskap om de mest vanlige øyesykdommer. Tanken bak denne utdanningen er å utdanne personell som kan assistere optikeren i en travel hverdag. Ansatte i optometriske forretninger er ofte den første kontakten en pasient/kunde møter når de henvender seg til forretningen. Årsakene til at pasienter/kunder kommer kan være mange. Det være seg reelle syn-/helseproblemer eller faglig rådgivning angående syn, produkter eller for eksempel solbeskyttelse. Det er viktig at den første kontakten klarer å imøtekomme og fange opp kundens behov på riktig måte og ikke minst håndterer henvendelsene hensiktsmessig. Optoteknikeren skal også kunne utføre reparasjoner og montere brilleglass, og ikke minst kunne kontrollere at briller som leveres ut har tilstrekkelig kvalitet.