Rehabilitering

Flere eldre, høyere krav til helsetjenester og mer ansvar til kommunene betyr at ressursene må brukes bedre. Med god rehabilitering på brukerens premisser får brukeren høyere livskvalitet, og helsetjenestens ressurser kan brukes der de trengs mest. Skal vi klare det, trenger vi flere fagfolk med kompetanse på rehabilitering.


Rehabilitering er et fagområde i sterk utvikling og endring. Helsedirektoratets nye definisjon på rehabilitering fra desember 2017 lyder slik: ”Habilitering og rehabilitering er målrettede samarbeidsprosesser mellom bruker, pårørende, tjenesteytere og på relevante arenaer. Prosessene kjennetegnes ved koordinerte, sammenhengende og kunnskapsbaserte tiltak fra aktørene. Formålet er at brukeren, som har eller står i fare for å få begrensninger i sin fysiske, psykiske, kognitive eller sosiale funksjonsevne, skal gis mulighet til å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse i utdanning og arbeidsliv, sosialt og i samfunnet.” 

Opptakskrav

Les om opptakskravene til fagskoleutdanning på Samordna opptak ››

a) Relevant fag- eller svennebrev, treårig yrkesfaglig opplæring og autorisasjon som helsefagarbeider, hjelpepleier, omsorgsarbeider eller barne- og ungdomsarbeider, fra studieretning for helse- og oppvekstfag, eller
b) Generell studiekompetanse, jf. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring nivå 4, eller
c) Søkere som ikke fyller kravene a) eller b), og som har fylt 23 år, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetanse gjelder ikke utdanninger som stiller krav til yrkesgodkjenning, autorisasjon eller sertifisering etter annen lovgivning.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass med vilkår om bestått prøve i løpet av første semester. Legg ved lærekontrakten ved søknaden i Samordna opptak, som dokumentasjon på at du skal avlegge fagprøven til høsten.

Etter du har fått studieplass og takket ja til studieplassen, må du søke politiattest. Når du søker politiattest legger du ved bekreftelsen på at du har takket ja til studieplassen.

Les studieplanen for mer informasjon om opptakskravet.

Oppbygging og arbeidsformer

Studiet er bygd opp med en kombinasjon av klasseromsundervisning, gruppearbeid og prosjekter. I tillegg kommer 10 ukers praksis med 30 timer/uke. Praksis kan gjennomføres på egen arbeidsplass hvis den er relevant for studiet, eller som tradisjonell utplassering på en annen arbeidsplass. 

Studiet betår av fire hovedemner i tillegg til praksis og et hovedprosjekt:

1.    Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helse- og sosialfagene
2.    Forståelse av rehabiliteringsprosessen
3.    Rehabilitering og hverdagsmestring.
4.    Organisering, system og ledelse
5.    Praksis
6.    Hovedprosjekt

Kompetanse og jobbmuligheter

Studiet kvalifiserer blant annet for arbeid innen hjemmebasert omsorg, bo- og behandlingssenter, sykehjem og andre institusjoner, interkommunale og kommunale enheter, barnehage, SFO og skole. Du kan også jobbe i spesialisthelsetjenesten, f.eks. på rehabiliteringsavdelinger på sykehus eller på spesialsykehus innen fysikalsk medisin og rehabilitering.