Veiledning i praksis

Jobber du med veiledning eller har du et ønske om å begynne? Har du lyst til å lære mer, bli tryggere i rollen og utfordre deg selv? Kompetanse i veiledning er etterspurt både i arbeidslivet og i utdanningsinstitusjonene. Studiet vil utfordre og undersøke dine verdier, holdninger, tenkesett, væremåter og samspill med andre.

Hva lærer du?

De tre hovedemnene bygger på hverandre og kan tas i sin helhet eller enkeltvis:

• Veileders rolle og oppgaver (10 studiepoeng)
  • Veiledning i praksis (15 studiepoeng)
  • Samarbeid og gruppeprosesser (5 studiepoeng)

Sentralt står ulike teoretiske retninger som ligger til grunn for å utøve veiledning. Det legges også vekt på praktiske øvelser i å veilede, både individuelt og i grupper.

Studiet er organisert som deltidsstudium over to semestre med 3 samlinger i halvåret på, Fagskolen Innlandet. Aktiv deltakelse og egentrening er en forutsetning for å kunne møte de ulike arbeidskravene. Mellom samlingene vil det bli lagt opp til ulike aktiviteter og studier både på egenhånd og i gruppe. Arbeidsformene omfatter forelesninger, praktiske oppgaver, problemorientert undervisning og samarbeidslæring. Veiledning vil foregå både i grupper og individuelt.

Hva kan du bli?

Utdanningen gir deg kompetanse som kan benyttes både i privat og offentlig sektor:

• I bedrifter/opplæringskontor med ansvar for opplæring av lærlinger
  • Innen oppvekstsektoren med veiledning av barn, foreldre, kolleger i barnehage og skole, samt veiledning av elever og lærlinger
  • Innen helsetjenesten kan det dreie seg om veiledning av brukere, pårørende og kolleger, samt veiledning av studenter og lærlinger