Grunnleggende praktisk ledelse

Gode fagarbeidere blir ofte tildelt en lederrolle med tilhørende krav og forventninger, men hvordan gå fra rollen som fagarbeider til leder?

Gode fagarbeidere blir ofte tildelt en lederrolle med tilhørende krav og forventninger, men hvordan gå fra rollen som fagarbeider til leder?

Ledelse har vært et naturlig fenomen i menneskelivet til alle tider (Van Vugt, Hogan, & Kaiser, 2008). Ledelse er et viktig fagfelt og sentralt for verdiskapningen i Norge. «God ledelse er helt avgjørende både for å gi gode tjenester og for å forbedre tjenester som ikke er gode nok», sier helse- og omsorgsminister Bent Høie i arbeidet om klarere krav til ledelse i helse- og omsorgsektoren. Omfattende forskning viser at konstruktive former for ledelse gir gunstige reaksjoner og positive organisasjonsmessige effekter. Destruktive ledelsesformer har til dels sterke, negative konsekvenser for medarbeidere og organisasjoner (psykologforeningen). 

Det finnes mange ulike definisjoner på ledelse, men en fellesnevner er at ledelse dreier seg om en prosess hvor et individ påvirker en gruppe i retning av felles mål (Northouse, 2007).  Å jobbe mot felles mål blir stadig viktigere i et samfunn der endringer skjer raskt og hyppige omstillinger kan være nødvendig. Når fagarbeidere inntar en lederrolle med nye krav, er det derfor positivt at ledelse er en kompetanse som kan læres, noe dette kurset i grunnleggende praktisk ledelse kan bidra til.

Denne utdanningen tar for seg disse rammevilkårene, og ser på ledelse som påvirkning, veiledning og ivaretakelse av godt samspill på arbeidsplassen og i arbeidslivet. Fordelene ved god ledelse er mange; lojale medarbeidere, positiv påvirkning på organisasjoners effektivitet, medarbeidere som trives i arbeidet, noe som igjen gir konkurransefortrinn for organisasjonene våre. Til sist vil dette gi en positiv effekt på samfunnets inntekter og kostnader.

 

Opptakskrav

For å bli tatt inn på Grunnleggende Praktisk lederutdanning kreves fag‐ eller svennebrev fra alle utdanningsprogram, eksempelvis fra fagretningen elektrofag, teknikk og industriell produksjon, bygg og anleggsteknikk, design- og handverksfag, medier og kommunikasjon, naturbruk, restaurant og matfag, service og samferdsel, helse og oppvekstfag.

I tillegg til opptakskravet angitt ovenfor, er det et krav om tre års relevant yrkeserfaring på denne utdanningen.

Dersom fag- eller svennebrev mangler, kan kandidater med relevant realkompetanse innenfor forannevnte fagretninger vurderes tatt opp.  Realkompetanse er beskrevet i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen Tinius Olsen, § 2-3.Realkompetanse

 

Påmelding

Lokalt opptak

 

Oppbygging og arbeidsformer

Undervisningen på samlingene legger vekt på erfaringsdeling/diskusjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/caser individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning. 

Studiet består av to hovedemner: 

1.    Trygghet i lederrollen
2.    Leders rammer