Maskinteknikk

Mennesket har laget maskiner i tusenvis av år, fra de enkleste vann- og vindmøller til våre dagers hi-tech. Nå står vi midt i en utvikling der fossil energi fases ut og prosesser automatiseres. Høyere kompetanse om bygging, drift og vedlikehold av maskiner er viktigere enn noen gang.

Skal vi hevde oss i hard, internasjonal konkurranse, er maskinteknisk kompetanse helt sentralt. Det er maskinene som gjør jobben, i energiprosesser og omforming av materialer. Det må gjøres kostnadseffektivt, ellers taper et høykostland som Norge i konkurransen. Maskinene gjør også sitt inntog på stadig flere områder, f.eks i helse og omsorg. Arbeidsprosesser automatiseres i et rasende tempo, men noen må styre maskinene. En utdanning i maskinteknikk sikrer deg jobb, også i en automatisert og maskinell framtid.
Dette studiet kan du ta på mange av skolene – på heltid, deltid eller som nett- og samlingsbasert.

Se hvilke fagskoler som tilbyr utdanningen på høyre side