Industri 4.0

Moderne datakommunikasjon har ført til endringer så omfattende at de betegnes som en ny industriell revolusjon. Nå kan den samme produksjonslinjen lage ulike produkter, og ved hjelp av simuleringer minimeres omstillingstiden. Det har skapt et behov for ny kompetanse innen produksjonssystemer.

Utviklingen i Industri 4.0 drives av ulike teknologier som gjør den mer fleksibel. Dette innebærer at den samme produksjonslinjen kan lage ulike produkter og varianter av disse. Tiden for omstilling går ned fordi endringer kan utprøves gjennom simuleringer før de settes ut i livet.

I tillegg kommuniserer maskinene sammen via tingenes internett. På denne måten kan de si i fra at de har ferdige varer klare til henting av en autonom transportrobot, eller at de trenger vedlikehold hvis behovet oppstår. De kan også bestille råvarer når lagrene begynner å bli tomme.

Dette studiet er utviklet av Fagskolen i Viken i samarbeid med industrien for å møte disse nye utfordringene.

Se hvilke fagskoler som tilbyr utdanningen på høyre side