Helsefag

Psykisk helsearbeid og rusarbeid

Helsesektoren trenger flere medarbeidere med kompetanse innen psykisk helse og rus, fordi stadig flere personer i alle aldre har sammensatte lidelser. Det er viktig at brukeren blir møtt av en helhetlig helsetjeneste, og dette studiet vil gjøre deg bedre i stand til å møte samhandlingsreformens krav om å forebygge, behandle og samhandle bedre.

Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming

Studiet er utviklet for å møte et økende kompetansebehov og sikre stabil bemanning i samlokaliserte boliger/omsorgsboliger og institusjoner. Sentralt står aktiv omsorg som skal gi brukerne mulighet for å leve et meningsfullt liv.

Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer

Informasjonsteknologi brukes i stadig større grad, også i helsevesenet, og behovet for kompetanse innen helseadministrasjon er stort. Dette studiet egner seg godt for deg som jobber som helsesekretær, tannhelsesekretær eller saksbehandler i primær- og spesialisthelsetjenesten. Du vil få bred og etterspurt kompetanse som gir deg mange muligheter på arbeidsmarkedet.

Barsel- og barnepleie

Er du interessert i kvinner og barns liv og helsevilkår? Barsel- og barnepleie er en videreutdanning hvor du lærer å ta initiativ til å planlegge, organisere og iverksette pleie og omsorg til fødende, barselkvinner, nyfødte, syke barn og pårørende.

Medisinsk virksomhet

Ny høyere videreutdanning innen «Medisinsk virksomhet» for helsefagarbeidere starter opp i august 2023. Studiet kan søkes på gjennom Samordna opptak fra 1. februar. Frist for å søke er 15. april.

Oppvekstfag

Barn med særskilte behov

Endrede samfunnsforhold påvirker barns oppvekstsvilkår. Kompetansekartlegging i barnehagene (GLØD-prosjektet) har avdekket stort behov for mer kunnskap om barn med særskilte behov. Med dette studiet blir du bedre i stand til å yte tidlig innsats og gi barna du jobber med, bedre sjanser for å klare seg godt senere i livet.