Fagskolen Innlandet

Hos oss finner du studier innen alle fagretninger – teknikk, helse, landbruk og ledelse. Moderne lokaler, naboskapet med NTNU og nærheten til industrimiljøet på Raufoss legger grunnlaget for et godt og givende studentliv på Campus Kallerud på Gjøvik.

Fagskolen Innlandet er med mer enn 1000 studenter Norges største offentlige fagskole. Skolen ligger på Kallerud, en drøy kilometer fra Gjøvik sentrum. Her har det vært utdanningsinstitusjoner siden 1968, både på fagskole- og høyskolenivå. Høsten 2012 flyttet Fagskolen Innlandet inn i fullstendig renoverte lokaler, med moderne auditorier og grupperom. På Kallerud ligger også NTNU Gjøvik, tidligere Høgskolen i Gjøvik, og til sammen er det nå mer enn 4000 studenter på campus.

Rike industritradisjoner på Toten

Teknisk utdanning på Gjøvik har alltid vært sterkt knyttet til det rike industrimiljøet på denne sida av Mjøsa, med Raufoss Ammunisjonsfabrikk og O. Mustad & Søn som de viktigste hjørnesteinsbedriftene. Begge disse var tidlige eksempler på internasjonalt orienterte bedrifter. Nå har er rikt miljø med mange små og store bedrifter i Raufoss Næringspark overtatt lokalene etter Raufoss Ammunisjon. Mange av bedriftene her følger tradisjonene og er sterkt internasjonalt orienterte. Dette er viktige samarbeidspartnere for fagskolen, vi henter forelesere herfra, vi samarbeider om studieutvikling og fagplaner, og mange studentprosjekter knyttes også opp til disse bedriftene.

Det største studietilbudet

Fagskolen Innlandet er den av Fagskolene på Østlandet som har det største studietilbudet, med studier innen alle fagretninger og i alle varianter – heltid, deltid eller nettbasert. Vi er alene om agroteknikerutdanning, og vi har også ledelsesfag, som økonomi og logistikk, i tillegg til bygg/anlegg, elektro, TIP og helsefag.

Individuell tilrettelegging

Skolen har et eget opplegg for de studentene som sliter med lese-og skriveproblemer. Vi tester alle som ønsker det, og på basis av oppnådd resultat på testingen, vil hver enkelt student få tilbud om tilrettelegging. Vi tilbyr også et ekstrakurs i matematikk på ca 30 timer til de som trenger det mest.

Et godt studentmiljø på Kallerud

Studentsamskipnaden har 530 studentboliger fordelt på fire studenthjem i Gjøvik, og driver også en barnehage. «Huset», studentenes eget hus på Kallerud, er et sosialt samlingspunkt med pub, kafé og lokaler som blant annet brukes til konserter, fester og større møter.